Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
F1-nieuws

Jean Todt: 'Gridstraffen kunnen niet op korte termijn verdwijnen'

De Grand Prix van Italië was dit jaar niet zozeer chaotisch omdat er van alles gebeurde tijdens de race, maar vooral omdat er van alles gebeurde vóór de race. De ene na de andere coureur kreeg een gridstraf, waardoor het uiteindelijk één grote chaos was op de grid. Ondanks de kritiek, heeft de FIA nog geen goede oplossing voor de gridstraffenbingo.

Het was zelfs zo onduidelijk voorafgaand aan de Grand Prix van Italië, dat de dames op de grid niet wisten waar ze moesten staan. Dat leverde uiteindelijk de situatie op dat verschillende coureurs niet op de goede plek stonden en de wedstrijdleiding zijn handen vol had aan het op de goede plaats dirigeren van alle coureurs.

De gridstraffenbingo in Italië riep veel weerstand op bij eigenlijk iedereen die de sport lief is. Aangezien er slechts vier coureurs op hun positie uit de kwalificatie mochten starten, snapte weinig mensen nog wat het nut was van die gridstraffen.

Hoewel veel mensen de FIA opriepen snel wat te doen aan de gridstraffen, denkt FIA-president Jean Todt niet dat er snel een oplossing gaat komen.

"We hebben de gridstraffen ooit in het leven geroepen om de kosten te drukken. Als we iets kunnen verbeteren aan het systeem, zullen we dat zeker doen", geeft Todt toe.

"Maar ik kan niet toveren", vervolgt Todt. "We moeten een heel traject doorlopen om zo'n systeem aan te passen. Ik verwacht dan ook geen oplossing op de korte termijn."

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"