Na drie testdagen op het circuit van Barcelona is het tijd om de balans op te maken. Red Bull en Mercedes voerden de boventoon: ze waren snel én betrouwbaar. Bij Max Verstappen en het team hing een serene rust en was iedereen bijzonder goed geluimd. Jan Lammers blikt in gesprek met RacingNews365 terug op de eerste testweek en vooruit op het nieuwe seizoen. Hij is bijzonder optimistisch over de kansen van Verstappen in 2020. "Het team van Red Bull oogde zeer sterk, omdat hun manier van werken echt vertrouwen uitstraalt. Ik verwacht dat ze erg sterk zijn, sterker nog dan we nu denken." "Ze hebben eigenlijk alleen op de harde banden gereden en daarvoor moet je vertrouwen hebben. Mogelijk hebben ze zelfs een streepje voor op iedereen, dus ook op Mercedes. Dat zou mij niet verbazen tijdens de eerste race. Alles wat ze doen ziet er makkelijk uit, de tijden komen met weinig energie tot stand. Het team heeft de rust en controle." Red Bull hield volledig vast aan zijn eigen programma en de topmensen binnen het team en Verstappen stralen vertrouwen uit. Op vrijdag was Verstappen bijzonder goed geluimd in gesprek met onder andere deze site. "Helmut Marko en Christian Horner zijn mannen met het hart op de tong. Als er iets wat minder goed gaat of als ze zich zorgen maakten, dan hadden we dat al lang gezien of gehoord. Het zou mij niet verbazen als Red Bull het nieuwe Mercedes wordt", aldus Lammers die een zeer krachtig Red Bull verwacht. "Ik denk dat ze een veel grotere stap hebben gezet tijdens de winter dan de rest. Het zou logisch zijn als de stap van Red Bull en Honda groter is dan die van de concurrentie. Ze zijn als enige topteam vorig jaar vanuit een ander concept gaan werken. Door die wisseling kunnen zij een grotere stap zetten dan de concurrentie." Tekst gaat verder onder foto.
Het team van Mercedes reed het meeste aantal ronden en klokte verreweg de snelste tijden. Maar, het week wel af van het reguliere programma - de voorbije jaren trapten Lewis Hamilton en Valtteri Bottas pas op de laatste dag(en) het gaspedaal diep in op de zachte banden. Nu wisselden ze het harde rubber al in de eerste week in voor de rode, zachte band en kwalificatieruns. "Het is een logische aanpak dat ze ook de rode band gebruikten, want na de raceruns volgens de kwalificatieruns. Ook daarvan wil het team graag de data verzamelen om direct te kunnen analyseren. Dat ze dit zo vroeg doen, in tegenstelling tot andere jaren, toont dat ze nieuwsgierig en ongeduldig zijn", analyseert Lammers. "Red Bull voelde totaal die drang niet om hun ware snelheid te laten zien. Ze ogen uiterst kalm en houden vast aan hun eigen programma. Ik ben dan ook erg benieuwd wat we volgende week te zien krijgen." Ook Red Bull en Ferrari zullen dan de zachte band moeten gebruiken om kwalificatierun te rijden en zo inzicht te krijgen in zowel het gedrag van deze band, alsmede het potentieel van hun bolide. Ferrari oogde in de eerste week niet bijster sterk, met weinig pace en diverse technische problemen. Teambaas Binotto maakt een aangeslagen indruk en leek de handdoek al geworpen te hebben. Lammers denkt dat de Italianen geleerd hebben van hun fouten van voorgaande jaren. "Dat kan allemaal politiek zijn. Het is in ieder geval een verandering van koers. In 2019 was Ferrari te fanatiek bezig om de hele wereld te laten zien hoe snel ze waren. De concurrentie had daar maling aan en keek alleen naar zichzelf. Nu richt Ferrari zich alleen op het eigen team en werken ze hun eigen programma af." Achter de topteams droomt Renault er nog altijd van om het gat naar de drie topteams te dichten. De eerste testweek verliep niet zonder problemen. Ook op momenten dat het gaspedaal ingetrapt werd, waren de tijden niet indrukwekkend. Lammers voorziet dan ook geen reuzensprong van Renault: "Ze hebben niet echt reden gegeven om te denken dat daar het nodige veranderd is. Het oogt weer hetzelfde als de afgelopen jaren, maar misschien dat deze auto meer potentieel heeft. Ze hebben nog wat te bewijzen."
Meest gelezen