Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Langzamere auto's prima voor Ricciardo: "Dit is net tijdrijden"

Het niet of amper kunnen inhalen met de huidige Formule 1-auto's begint sommige coureur behoorlijk te irriteren. Daniel Ricciardo ziet dan ook uit naar de auto's die onder de nieuwe reglementen zullen worden ontworpen. Dat ze mogelijk wat langzamer zijn dan nu, dat maakt de Australiër verder niets uit.

Een van de veranderingen waarmee de coureurs als gevolg van de nieuwe reglementen voor het Formule 1-seizoen van 2021 om zullen moeten leren gaan, zijn langzamere auto's. De bolides zullen waarschijnlijk enkele seconden per ronde aan snelheid verliezen, ten faveure van close racing. Renault-coureur Daniel Ricciardo heeft wel oren naar dit vooruitzicht. De Australiër vertelt in gesprek met onder andere Motorsport Week dat het hem niets kan schelen als de Formule 1-auto's over enkele jaren langzamer blijken te zijn. "Het maakt mij niet uit. Sterker, een van mijn meest gekoesterde seizoenen in de Formule 1 is 2014, toen waren de auto's zelfs acht seconden langzamer dan ze nu zijn." De Renault-coureur won dat jaar met Red Bull drie wedstrijden en werd derde in het klassement. Ricciardo gebruikt karten als voorbeeld om aan te geven dat snelheid niet alles is in de autosport. "Zolang we maar dichtbij elkaar en stevig kunnen racen, dat is belangrijk. In Austin was afgelopen weekend ook een kartwedstrijd te zien, daarin werd enorm met elkaar gestreden. Het was een genot om het te bekijken, terwijl ze misschien maar 50 km/u gaan. Alles dat dichtbij elkaar zit, is spannend." De huidige manier van racen in de Formule 1 is voor Ricciardo niet voldoende om zijn honger naar competitie te stillen: "Ik heb veel liever dat we goed met elkaar kunnen racen, dan dat we achter elkaar aan rijden en ronderecords vestigen. In dat geval kunnen we beter de rest van onze carrières gaan tijdrijden. Als we drie seconden langzamer zijn, vind ik dat prima. In het ideale scenario blijven we natuurlijk even hard gaan en kunnen we elkaar inhalen, maar als ik moet kiezen, dan ga ik zonder twijfel voor goed racen." Beluister hieronder de nieuwste Formule 1-podcast met autocoureur Tim Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Jeroen van Inkel.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden