Aan het begin van het huidige Formule 1-seizoen kreeg Liam Lawson de kans bij Red Bull, al duurde dat avontuur niet lang. De Nieuw-Zeelander overleefde geen enkele keer Q1 en scoorde nul punten, waardoor hij na twee races alweer werd vervangen door Yuki Tsunoda. En ook Tsunoda heeft moeite om steevast punten te scoren met de RB21.
Dat hangt samen met de kwaliteiten van Max Verstappen. De viervoudig wereldkampioen is eigenlijk sinds het vertrek van Daniel Ricciardo al onaantastbaar binnen Red Bull door zijn teamgenoten op een grote achterstand te rijden. Lawson ondervond dat aan levenden lijve en is onder de indruk.
"Ik heb maar twee races als zijn teamgenoot gereden", vertelt Lawson tegenover Automoto.it. "Maar zelfs als je hem van een afstand ziet, begrijp je veel dingen. Alle teams delen gegevens zodat anderen ze kunnen zien. Basisinformatie, GPS, et cetera. Ik vergelijk mezelf al een paar jaar met Max en het is indrukwekkend om te zien wat hij doet. Hij is gewoon heel snel, heel consistent en heel comfortabel met de auto."
Degradatie
Zijn degradatie naar Racing Bulls viel Lawson zwaar. "De timing was niet ideaal. Ik had slechts een week voordat er een triple header begon. Het waren hectische momenten. De auto van Racing Bulls vereiste bovendien een andere rijstijl. Ik moest me opnieuw aanpassen, en sindsdien hebben we ook enkele wijzigingen doorgevoerd om het voor mij comfortabeler te maken.
Toch denkt Lawson dat het goed is uitgepakt. "Uiteraard zou het ideaal zijn om dit allemaal voor het begin van het seizoen te doen, maar ik denk dat het een proces is dat me heeft geholpen om me tijdens de laatste races op mijn gemak te voelen."
Lawson legt uit waarom het zo moeilijk is om je snel aan te passen. "Het grootste probleem betreft al die kleine aspecten die je helpen om je comfortabel te voelen in de auto en die normaal gesproken vóór het begin van het seizoen worden aangepakt. Het gaat vooral om de voorkeuren van de coureur, los van het wennen aan de auto en het maximaal benutten. Helaas heb ik dit allemaal tijdens de raceweekenden zelf moeten doen."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!