In de eerste ronde van de Belgische Grand Prix was er links en rechts wat chaos op de baan. Max Verstappen en Charles Leclerc, die beiden aan de achterkant van het middenveld startten, wisten alle chaos te vermijden, maar toch had de Monegask uiteindelijk pech. In alle chaos was het vizier van Verstappen, die voor zijn neus reed, namelijk vies geworden. De Nederlander verwijderde daarop een 'tear off', een stukje plastic dat over zijn vizier zit, van zijn helm. Deze vloog vervolgens in de voorrem van Leclerc, wiens race daardoor in duigen viel. Hij moest daardoor namelijk al aan het einde van ronde twee een pitstop maken, zodat de tear off uit de remmen verwijderd kon worden, en zo kwam hij weer helemaal achteraan het veld te liggen. Leclerc moest zodoende in het vervolg van de race in feite een eenstopper rijden, terwijl iedereen om hem heen een gunstigere tweestopsstrategie uitvoerde. Mede daardoor kwam hij niet verder dan P6.
Leclerc wil verandering zien
Leclerc denkt dat er misschien een alternatief moet worden verzonnen, want door een tear off naast je bolide te gooien kan je onbedoeld een andere coureur benadelen. "Natuurlijk ben ik totaal niet boos op Max. Het is natuurlijk niet de fout van de coureurs", zo benadrukt de Ferrari-man. "Het zou goed zijn als we een oplossing kunnen vinden en dat we een tear off misschien in onze eigen auto achter kunnen laten. Want in dit specifieke geval verloor er volgens mij iemand olie of iets dergelijks en konden ik en alle andere coureurs niets zien door hun vizier." "Bij de eerstvolgende mogelijkheid verwijderden we allemaal een tear off van onze helm, op het rechte stuk. Daardoor zag ik links en rechts tear offs voorbij vliegen. Als coureur kan je dan niet veel doen. Je kan niet inschatten waar ze terecht gaan komen." Het regelboek stelt overigens dat een coureur niet 'onnodig' een tear off op het circuit mag gooien. Echt gehandhaafd wordt deze regel echter niet. "Daar zullen wel redenen voor zijn geweest, maar daar ben ik niet van op de hoogte. Misschien dat er andere oplossingen zijn. Ik weet het niet", aldus de Monegask.
Meest gelezen