Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Charles Leclerc

Leclerc en Binotto lijnrecht tegenover elkaar na straf die de titelstrijd besliste

Ferrari-coureur Charles Leclerc kreeg vlak na de finish van de GP van Japan nog een tijdstraf, waardoor Sergio Perez boven hem finishte en Max Verstappen wereldkampioen werd. Zijn teambaas was het er niet helemaal mee eens, maar Leclerc wel.

Leclerc Verstappen Japan
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De straf die Charles Leclerc heeft gekregen vlak na de finish van de Grand Prix van Japan is volgens de Monegask zelf terecht. De straf had veel invloed op de race: Leclerc werd teruggezet van de tweede naar de derde plaats, waardoor het kampioenschap van 2022 ineens beslist was. De voorsprong van Max Verstappen is zo groot dat hij niet meer in te halen is en officieel kampioen is.

Eerder liet Ferrari-teambaas Mattia Binotto weten het niet helemaal eens te zijn met de straf, maar geen protest aan te tekenen. Leclerc vindt de straf wél terecht. "Ik heb er niet veel om op te zeggen. Ik maakte een fout en probeerde dit te minimaliseren door rechtdoor te gaan. Ik wist niet dat het de laatste ronde was, maar de tijdstraf van vijf seconden was terecht om eerlijk te zijn."

Leclerc viel ver terug in slotfase GP Japan

In de eerste rondes van de race leek Leclerc Verstappen nog bij te kunnen houden. Richting de slotfase van de regenrace op Suzuka werd het gat echter groter en groter, waarna Sergio Perez de aanval kon inzetten. De Ferrari-coureur moet toegeven dat hij in de race meer aan het overleven was.

"We waren razendsnel voor vier of vijf rondes, maar helaas was de race nog wat langer dan dat. Het was na vier of vijf rondes gedaan met mijn voorbanden en daarna moest ik overleven tot aan het einde van de race. Het einde was ontzettend zwaar. Natuurlijk heeft Checo veel druk op me gezet en had ik erg veel last van mijn voorbanden. Uiteindelijk maakte ik een fout, maar het was erg lastig vandaag."

Ook interessant:

Weergaloze Verstappen gaf concurrentie rijles

Wat een ronduit opmerkelijk raceweekend hebben we achter de rug! Van de wereldtitel van Max Verstappen tot de aankondiging van Nyck de Vries bij AlphaTauri. Van tractoren op de baan tot complete onduidelijkheid over de puntentelling. Dit en meer bespreken coureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Charles Leclerc

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Japan 2022 RN365 Nieuwsdossier

49 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"