Nyck de Vries mocht tijdens VT1 voor de Grand Prix van Frankrijk plaatsnemen in de Formule 1-bolide van Lewis Hamilton. Het was alweer de tweede training van het seizoen waarbij de Nederlander in actie kwam. Hij klokte de negende tijd in de training, terwijl tijdelijke teamgenoot George Russell vierde werd. Toto Wolff is lovend over De Vries, al was hij aan het begin van de sessie even vergeten dat Hamilton niet zou rijden. "Ik was in de war, want toen ik aankwam zat hij nog op mijn stoel. Ik dacht: waarom zit jij niet in de auto? Toen realiseerde ik het mij pas", zegt de Mercedes-teambaas tegen Sky Sports . "Het was best interessant want hij (Hamilton, red.) was Nyck aan het coachen. Hij hielp hem met de telemetrie. Het was erg interessant om te zien." Hoewel De Vries regelmatig in een F1-bolide plaatsneemt, is Wolff niet erg bemoedigend over de kansen van een fulltime debuut in de koningsklasse. "Als je hem geen interessant Formule 1-project kan geven op een bepaalde manier, dan moet je hem laten gaan. Hij is aan het kijken naar verschillende opties, zoals sportwagens en Formule E, maar je moet nooit de mogelijkheid opgeven dat er een deur opent naar de Formule 1." Aan de prestaties ligt het volgens Wolff niet. "Hij was vandaag heel, heel erg goed", aldus de teambaas van de Duitse renstal, die verder weinig kan doen om bijvoorbeeld een ander stoeltje binnen de F1 te regelen. "We kunnen hem niet helpen. We kunnen geen ander team vragen om naar hem te kijken, want dat zal gezien worden als een soort bemoeienis en dat gaat dan de verkeerde kant op."
Mercedes nog niet tevreden na VT1
Wolff had overigens meer verwacht van de eerste vrije training op Paul Ricard. "We zijn nog niet waar we willen zijn. We proberen van alles maar we komen gewoon snelheid te kort in een vrije training", zo baalt hij. "We hebben een paar aerodynamische veranderingen doorgevoerd aan de vloer en aan de zijkanten. Kleine dingen die het beter zouden moeten maken." Veel beter is het echter nog niet. "De performance is een beetje ondermaats. We kunnen er nog niet alles uit halen, dus we gaan het allemaal nog vergelijken (met de data, red.). We verliezen wat. We verliezen op in alle bochten wat ten opzichte van Ferrari en op alle rechte stukken wat ten opzichte van Red Bull, al hebben zij een vlakkere achtervleugel."
Meest gelezen