Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko deelt plaagstootje uit aan Mercedes en looft de Nederlandse fans

Helmut Marko zou er geen seconde van wakker liggen als er in Oostenrijk weer wat meer gestuiterd wordt door Mercedes. Verder heeft hij het over de uitdagingen die de Red Bull Ring meeneemt qua set-up en de knotsgekke oranje menigte die ook dit weekend weer aanwezig zal zijn.

Aankomend weekend strijkt het Formule 1-circus neer in de Oostenrijkse heuvels, waar er nabij Spielberg wordt geracet op de Red Bull Ring. Het is een speciaal weekend, om meerdere redenen. Niet alleen wordt er op zaterdag een sprintrace verreden, ook zullen er weer tienduizenden uitzinnige oranje gekleurde Verstappen-fans afreizen naar het circuit. Zij zullen in tegenstelling van het Britse publiek afgelopen weekend waarschijnlijk wat meer stuiterende bolides zien op het heuvelachtige circuit, maar hun publiekslieveling Max Verstappen zal daar weinig tot geen last van hebben. Mercedes daarentegen... Marko denkt dat zij wel weer in de problemen zullen komen. "Bij Red Bull hebben we qua gestuiter de minste problemen van alle Formule 1-teams, of eigenlijk hebben we daarmee bijna helemaal geen problemen. Op de Red Bull Ring zal het weer lastiger worden voor Mercedes, zo veronderstel ik. Als dat zo is, dan is dat geen probleem. Dan moeten ze hun auto wat hoger zetten, maar dan zijn ze wel wat langzamer", zo barst hij op ServusTV al plagend in lachen uit.

Lastig circuit

Alhoewel Verstappen in het verleden enorm succesvol was op de Red Bull Ring, is het ondanks het korte circuit met weinig bochten wel een listig baantje. Marko verklaart waar dat aan ligt. "Het moeilijke aan het Grand Prix-weekend in Oostenrijk is dat je een aantal zeer snelle bochten hebt, maar ook een aantal krappe bochten waarbij je vanaf ruim 300 kilometer per uur hard af moet remmen." "Daardoor moet je de juiste afstelling vinden tussen mechanische grip en aerodynamische grip. Dat is het belangrijkste op de Red Bull Ring", benadrukt de adviseur van de Oostenrijkse renstal.

Maar wat er dan ook moge gebeuren in Oostenrijk, Verstappen zal door de oranjefans ongetwijfeld naar voren worden geschreeuwd. Het zorgt voor een boost bij de Red Bull-coureur, vertelt Marko, die zeer gecharmeerd is van de Nederlandse fans die elk jaar opnieuw in groten getale naar Spielberg afreizen. "Max is recordhouder met vier overwinningen op de Red Bull Ring. Hij is ook bijzonder gemotiveerd, zeker met zijn Nederlandse fanbase op de achtergrond. Dat is echt geweldig." "Als wij in de pitbox staan en de fans zien een paarse tussentijd, dan hoor je de reactie en dan springen ze op. Ze zijn ook een heel professioneel publiek, dus dat maakt het allemaal heel, heel speciaal", zo sluit hij jubelend af.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"