Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Marko heeft slecht nieuws voor Perez over gloednieuwe Red Bull-bolide

De nieuwe Red Bull-bolide moet, logischerwijs, zo snel mogelijk zijn. Maar daarbij kiest het team niet per definitie voor een auto die simpel te besturen is. Iets waar Verstappen waarschijnlijk geen grote problemen mee zal hebben, maar of zijn teamgenoot Sergio Perez dat leuk zal vinden...

In 2022 krijgen alle Formule 1-coureurs een nieuwe auto onder hun billen. Natuurlijk worden er elk jaar nieuwe wagens afgeleverd door de teams, maar dit jaar zijn deze drastisch anders door de nieuwe technische regelgeving. Max Verstappen zelf weet nog weinig over de nieuwe bolides, maar de wereldkampioen kijkt wel uit naar het nieuwe F1-tijdperk, vertelt hij bij ServusTV . "Het is lastig te zeggen, want ik heb behalve in de simulator nog niet in de nieuwe auto gereden. In januari en februari doe ik dat weer, maar dan zal de auto al weer heel anders zijn." De snelheid gaat waarschijnlijk ietwat omlaag, maar Max hoopt dat het spektakel door de nieuwe regels wel toeneemt. "De auto's zijn wat langzamer, maar ik hoop dat de races beter worden, dat we meer in kunnen halen en dat de teams dichter op elkaar zitten. Dan maakt het weinig uit dat je wat langzamer rijdt."

Red Bull RB18 weer lastig te besturen?

Afgelopen seizoen schakelden veel teams al relatief vroeg over naar de ontwikkeling voor de 2022-bolide, zeker nu er een budgetplafond is in de sport en twee ontwikkelingsprogramma's naast elkaar peperduur is. Bij Mercedes en Red Bull duurde het wat langer voordat de focus volledig werd verlegd, omdat zij in een harde strijd om de wereldtitel waren verwikkeld. Als Helmut Marko gevraagd wordt of dat grote invloed heeft gehad op de ontwikkeling voor 2022, zegt hij van niet. Ook al streden Max en Lewis en hun teams nog om de titel, in de fabriek lag de focus wel degelijk op de gloednieuwe bolide. "Tussendoor is er door de coureurs wel al wat op de simulator gewerkt, maar het zijn natuurlijk vooral de engineers die aan het ontwikkelen zijn", aldus Marko, die bovendien aangeeft dat de nieuwe bolide er net als de vorige jaren een kan gaan worden die wat instabiel is aan de achterkant. Dat is iets waar Verstappen weinig moeite mee heeft, maar zijn collega's, Pierre Gasly, Alexander Albon en Sergio Perez, de afgelopen seizoenen regelmatig mee sukkelden. "Max kan een auto besturen die aan de achterkant vrij instabiel is. De auto moet zo snel mogelijk zijn en deze hoeft niet comfortabel of aangenaam aan te voelen. Alleen onze tweede coureurs hebben daar vaak de grootste problemen mee", aldus de Oostenrijker.

Viaplay
x
LIVE Eerste vrije training Formule 1 GP China 2024