In aanloop naar het Grand Prix-weekend in Stiermarken kwam de FIA met een technical directive, waarin verschillende nieuwe regels stonden omtrent de pitstops. Het kwam er op neer dat de mondiale autosportbond onder het mom van veiligheid enkele wijzigingen door wilde voeren, waardoor er een verplichte vertraging in de pitstops zou worden gebouwd. Voornamelijk Red Bull, dat daar al jaren heer en meester in is, zou daar het hardst door geraakt worden. Red Bull-adviseur Helmut Marko is woedend en haalt uit naar de FIA, dat de nieuwe regels heeft verzonnen. "De voorstellen zijn complex, halfbakken en volledig onnodig", zo roept hij in gesprek met de Kronen Zeitung . "Red Bull heeft het pitstoprecord in handen en in 2020 waren we 15 van de 17 races het snelste team in de pitstraat. Nu andere teams dat niet kunnen evenaren menen zij opeens dat wij gevaarlijk bezig zijn. Ze willen dat er een minimale reactietijd zit tussen het moment waarop de stop afgerond is en het moment waarop de auto weg mag rijden." Marko kondigt aan dat de strijd tegen de invoering van de nieuwe regels is geopend. "Er is een technical directive, maar natuurlijk gaan we hier tegenin want de hele situatie slaat nergens op. Nogmaals: snelle pitstops horen bij de sport en bij de show, ze zijn er onderdeel van. Ons voordeel in de pitstraat komt niet voort uit onze financiële mogelijkheden, maar door hard trainen en het optimaal benutten van de omstandigheden" "We snappen niet wat er gevaarlijk is aan onze pitstop", vervolgt hij. "De straf voor een slechte pitstop is dat je een wiel verliest en dan eindigt de race van je coureur. Vanuit het perspectief van veiligheid helpen de nieuwe regels al helemaal niet", zucht de Oostenrijker. "De regels zijn pas net bekend gemaakt en we zullen zien wat er van komt. Een ding is zeker: we zullen dit niet zomaar laten gebeuren zonder een gevecht." Het slechte nieuws voor Marko is echter dat de FIA onder het mom van veiligheid de regels kan doorvoeren zonder dat de teams er achter moeten staan. Het enige wat Red Bull dus kan, is aantonen dat de nieuwe regels de veiligheid juist niet verbeteren.
Meest gelezen