Max Verstappen en Red Bull verloren dit seizoen al het nodige door het overschrijden van track limits. In Bahrein was dat de overwinning, nadat hij Lewis Hamilton buiten de baan had ingehaald. In Portimao verloor hij zijn tijd die goed genoeg was voor de poleposition, evenals de snelste ronde en het bijbehorende punt in de race. Wat Red Bull-adviseur Helmut Marko met name stoort, is dat de track limits nooit op voorhand in beton gegoten zijn en ze dus kunnen veranderen gedurende het weekend, maar ook dat de gevolgen van het overschrijden ervan klaarblijkelijk niet voor iedereen hetzelfde zijn, zo vertelt hij in gesprek met het Duitse RTL . "Ik denk dat het in Portimao in bocht veertien was waar Verstappen zijn snelste raceronde verloor. Hij ging wijd, maar die ruimte was er, dus waarom zou een coureur die ruimte niet mogen gebruiken? Eigenlijk moet een circuit er op toezien dat wanneer een coureur buiten de baan komt, hij direct voor die fout wordt gestraft door bijvoorbeeld een grindbak of een groenstrook. Dan kunnen we deze hele poppenkast achterwege laten." Echter, wetende dat dat niet zomaar zal veranderen, wijst Marko de belangrijkste persoon aan die Red Bull in de toekomst tegen dergelijke straffen kan beschermen: "Wij zijn dit seizoen het meest geraakt door track limits. Het lijkt erop dat de regels in het geval van Red Bull het strengst worden nageleefd. Daarom hebben we natuurlijk ook met Max Verstappen gesproken om hem op het hart te drukken dat hij de track limits respecteert, hoe onzinnig ze ook zijn."
Meest gelezen