Crashgate is een van de grootste en beruchtste schandalen uit de geschiedenis van de autosport. Tijdens de GP van Singapore in 2008 kreeg Renault-coureur Nelson Piquet Jr. de opdracht om zijn bolide opzettelijk tegen de muur te zetten, om zo een safety car te veroorzaken. Dit zou ten goede moeten komen aan teamgenoot Fernando Alonso, die vanaf P15 aan de race begon en kort daarvoor een pitstop had gemaakt.
En zo geschiedde. Piquet gaf gehoor aan de teamorder en veroorzaakte een safety car. Alonso won de race. Daarachter ontstond echter complete chaos. Felipe Massa, fel in gevecht om het wereldkampioenschap met Lewis Hamilton, ging aan de leiding van de race voor de safety car. Tijdens zijn pitstop ging het echter helemaal mis: de Braziliaan werd te vroeg losgelaten en reed weg met de tankslang nog in de auto. Massa viel daardoor helemaal terug en eindigde de race als dertiende.
Uiteindelijk verloor Massa het kampioenschap in de laatste bocht van de laatste GP (Brazilië), nadat Lewis Hamilton Timo Glock wist te passeren. Het verschil in de eindstand? Eén punt, terwijl Massa in Singapore effectief tien punten had verloren.
Toen voormalig Formule 1-baas Bernie Ecclestone in 2017 toegaf dat hij en de andere bazen van de Formule 1 geen actie hadden ondernomen rond het schandaal om het imago van de sport 'te redden', en Massa hierdoor van de titel was 'bestolen' en de bewuste race in Singapore 'ongeldig verklaard' had moeten worden, besloot Massa dat het net iets te veel mosterd na de maaltijd was. Hij liet weten er alles aan te doen om gerechtigheid te krijgen.
Dit doet hij in de vorm van een rechtszaak, waarin hij de FIA, de FOM en Ecclestone voor de rechter sleept. De Braziliaan eist een schadevergoeding van omgerekend 70 miljoen euro voor de geleden schade rondom Crashgate.
Vooravond
Massa gaat in gesprek met The Times in op zijn beweegredenen om de drie partijen voor de rechter te slepen: "Het is essentieel om hen tot verantwoording te roepen om toekomstige fraude te voorkomen," begint Massa.
"Zij die de sport zouden moeten beschermen, hebben hun plichten direct geschonden, en zij mogen hier niet mee wegkomen door hun eigen wangedrag te verbergen. Dergelijk gedrag is onacceptabel in welk aspect van het leven dan ook, en zeker in een sport die door miljoenen wordt gevolgd, waaronder ook kinderen."
De Braziliaan laat weten tot het uiterste te gaan om de fouten uit het verleden recht te zetten. "Wij zullen dit tot het uiterste doorzetten om een rechtvaardig en eerlijk resultaat te bereiken. Voor mijzelf, voor de autosport in Brazilië en voor de sport als geheel," besluit Massa zijn betoog.
De zaak zal van start gaan op 28 oktober, toevallig precies op de dag dat Ecclestone 95 jaar oud wordt. Het proces zal plaatsvinden in het High Court of Justice in Londen, Engeland.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!