De achtervleugels in de Formule 1 domineren begin 2025 het nieuws. De FIA had gehoopt om met de strengere richtlijnen voor het seizoen het 'mini DRS-effect' uit te bannen, maar tijdens de openingsrace in Australië bleek al snel dat dat niet het geval was. De grootte van de opening van de vleugel was in Melbourne nog 2 millimeter, maar werd in China al verkleind naar een halve millimeter. Toen hadden de teams nog een marge van van 0,25 millimeter, maar sinds de race in Japan moesten de teams zich echt aan de marge van een halve millimeter houden.
De FIA liet in China al weten dat vier of vijf teams de achtervleugel moesten aanpassen, waarbij Haas en Alpine hebben toegegeven dat ze aanpassingen moesten doorvoeren. Ook de naam van McLaren werd veel genoemd, maar tot op heden is nog steeds niet duidelijk of ze iets hebben moeten aanpassen. De auto's van Lando Norris en Oscar Piastri zijn echter nog steeds door de technische keuringen gekomen, waardoor de auto in ieder geval niet illegaal is. Bovendien werd de auto van Norris na de race in Suzuka onderworpen aan een aantal tests, waarbij alles legaal is bevonden.
Maar als we beelden zien vanuit het weekend in Japan, dan is het in ieder geval duidelijk dat de achtervleugel van McLaren nog aardig lijkt te flexen. Daar waar de vleugel bij het team uit Woking naar beneden wordt gedrukt op hoge snelheid, 'flext' hij weer terug in de normale vorm op lagere snelheid. Dat is bijvoorbeeld bij Red Bull veel minder tot bijna niet te zien.
Bekijk hieronder de vergelijking tussen McLaren en Red Bull! Én laat in onze poll weten wat er moet gebeuren met de achtervleugel van McLaren!
Bij winst van Verstappen, Piastri, Norris of een andere favoriet in Saoedi-Arabië, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!