Voor McLaren waren de druiven bijzonder zuur na de Grand Prix van Las Vegas. Lando Norris leek een enorme stap naar zijn eerste wereldtitel te zetten door de tweede plaats te veroveren, maar niets bleek minder waar. De vloerplank van Norris en Oscar Piastri was te veel afgesleten, waardoor zij uit de uitslag werden geschrapt. McLaren accepteerde de straf en erkende dat er een fout was gemaakt.
Die fout kwam onder andere voort uit bijzondere omstandigheden in Las Vegas. De teams konden tijdens de vrije trainingen geen longruns rijden door een losse putdeksel en regen, waarna McLaren de rijhoogte totaal verkeerd inschatte. Het team kwam er tijdens de race al achter dat Norris in de problemen zou komen, maar maatregelen haalden niets uit. De coureurs hadden last van porpoising en langzamere rondetijden hielpen niet.
Op de mediadag in Qatar besloot McLaren een Q&A met teambaas Andrea Stella vrij te geven om meer uitleg te verschaffen over de diskwalificatie. De Italiaan deed daarin een opvallende claim, namelijk dat de FIA gaat kijken naar de proportionaliteit van diskwalificaties in de toekomst. De mondiale autosportbond zou hebben erkend dat McLaren geen bewust snelheidsvoordeel wilde behalen en dat zij een onderzoek instellen.
Stella zei het volgende: "De FIA heeft zelf erkend dat dit gebrek aan proportionaliteit in de toekomst moet worden aangepakt, zodat kleine en accidentele technische overtredingen, met minimale of geen prestatiewinst, niet tot buitensporige gevolgen leiden."
"Daarnaast moet worden benadrukt dat de FIA zelf heeft onderstreept dat de overtreding niet opzettelijk was, er geen poging was om de regels te omzeilen, en dat er verzachtende omstandigheden waren, zoals wij aan de stewards hebben uitgelegd."
Feiten geven de doorslag
Stella bedoelt te zeggen dat de FIA naar een wijziging van de regels zou gaan kijken, iets wat de bond niet heeft bevestigd. Dat zit zo: de stewards kunnen geen andere straf opleggen dan diskwalificatie. Bijzondere omstandigheden worden niet meegenomen in de strafmaat en feiten geven de doorslag. Is je vloerplank te veel afgesleten, dan volgt er automatisch een diskwalificatie, ook als de stewards beamen dat het geen bewuste actie was.
Volgens McLaren zou de FIA dus gaan kijken of ze maatregelen kunnen nemen voor de toekomst om disproportionele diskwalificaties te voorkomen. Dat lijkt op het oog wel een vrij lastig verhaal, omdat je als steward dan verzachtende omstandigheden moet kunnen vaststellen. In dit geval waren de stewards het eens met de argumenten van McLaren, maar kan je dat in iedere situatie bewijzen?
Het is dan ook afwachten of de FIA daadwerkelijk een onderzoek gaat instellen. McLaren heeft daar nu weinig aan, want de titelstrijd gaat alweer verder in Qatar. Norris staat nog steeds aan de leiding, maar zijn voorsprong op Verstappen en Piastri is geslonken naar 24 punten. Als Norris twee punten uitloopt, is de titel van hem en verschuift de diskwalificatie naar de achtergrond. Maar gaat Verstappen er met de titel vandoor, blijft Las Vegas een cruciale fout, maatregelen van de FIA of niet.
RacingNews365 heeft de FIA om een reactie gevraagd.
Verstappen heeft Norris in het vizier. Kan hij in Qatar verder inlopen? Als de Nederlander op het podium finisht krijg je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 x jouw inzet!Meest gelezen









Praat mee!