De GP van Singapore was de derde race op rij waarin McLaren zonder overwinning het raceweekend zou verlaten. Lando Norris begon de race als vijfde en eindigde als derde, terwijl Oscar Piastri de race als derde startte en uiteindelijk vierde werd. Beide heren kwamen tekort ten opzichte van George Russell en Max Verstappen. Waar McLaren grote delen van het seizoen domineerde, lijkt het team de laatste weken te worstelen.
Teambaas Andrea Stella reflecteert na afloop van het weekend op het moeilijke weekend in de straten van Singapore en richt zich in eerste instantie op de kracht van de concurrentie: "Het heeft ermee te maken dat er over het algemeen een aantal auto's sneller waren dan wij, met name Mercedes en Red Bull", zo begint Stella in gesprek met diverse media, waaronder RacingNews365.
"Tijdens de kwalificatie en gedurende het hele weekend zagen we dat Mercedes in staat was om erg competitieve sectoren neer te zetten, en Max eveneens. Over het algemeen wonnen wij tijd in het midden van de bochten, maar elke bocht is hier vrij kort. Dit circuit wordt vooral bepaald door remmen en tractie, en met de hobbels en kerbs hebben wij daar duidelijk wat moeite mee."
Waardevolle informatie
De MCL39 lijkt echter ook een onderliggend probleem te hebben dat op bepaalde circuits de kracht van de wagen vermindert: "We hebben een patroon gezien, na Baku en nu hier in Singapore, dat lijkt op wat we ook in Canada zagen. Wanneer de remzones hobbelig zijn en kerbs bevatten, zijn we niet de beste wagen. Vanuit technisch oogpunt is dat niet helemaal een verrassing, want we weten onder welke omstandigheden we onze auto ontwikkelen."
Toch ziet Stella ook waarde in de informatie die deze moeilijke weekenden opleveren: "Het is eigenlijk waardevolle informatie, omdat we hiermee kunnen bepalen hoe we de auto beter kunnen doorontwikkelen, zodat we voortaan ook rekening houden met die omstandigheden. Onze coureurs gaven vergelijkbare feedback als in Baku en Canada, dus het is simpelweg een type circuit waarop wij op dit moment niet het meest competitief zijn."
Ook interessant:
Max Verstappen eindigde op de tweede plaats tijdens de Grand Prix van Singapore. Tim Coronel, Rudy van Buren en Joris Mosterdijk zagen dat een cruciale Red Bull-vraag met volmondig ja werd beantwoord, zo bespreken zij in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!