In de slotfase van de race in Boedapest smeekte McLaren Lando Norris om de leiding af te staan aan zijn teamgenoot Oscar Piastri. De Australiër had het grootste gedeelte van de race aan de leiding gelegen, maar kwam achter zijn teamgenoot terecht na zijn tweede pitstop.
Normaal gesproken krijgt de coureur aan de leiding voorrang bij pitstops, maar Norris stopte als eerste. McLaren probeerde zo Lewis Hamilton af te stoppen. Met Norris in het kielzog van Max Verstappen in de strijd om de coureurstitel, bestond de vrees dat Norris de positie niet zou teruggeven. In dat geval zou de Brit zeven extra punten hebben gepakt in die strijd, maar twee rondes voor het einde volgde Norris alsnog de bevelen van zijn team op.
"Als je Oscar en Lando hebt, verkeren we in de gelukkige omstandigheid dat we niet echt hoeven te beslissen wie de eerste coureur is", aldus de teambaas van Mclaren, Andrea Stella, tegenover onder meer RacingNews365. "Het is een manier om dingen te vereenvoudigen voor sommige mensen, maar tegelijkertijd een manier om de ambitie van het hele team en de manier waarop we racen te ontwrichten."
"Het zit diep in ons DNA dat we eerlijk racen en dat als één van de coureurs een resultaat behaalt op basis van zijn verdienste, dat dit wordt beschermd. Misschien dat we dit herzien als het de laatste paar races zijn en een van de twee coureurs in gevecht is om het kampioenschap", aldus Stella die zo een kleine kier open laat voor verdere teamorders.
Verantwoordelijkheid coureurs
Stella legt dan ook de verantwoordelijkheid bij Norris en Piastri zelf neer om te beslissen of ze de ander willen steunen. Dit zonder dat het team hierom moet vragen, zoals in Boedapest. "Maar ik verwacht wel dat de andere coureur naar me toe komt en zegt: 'Als je hulp nodig hebt met de andere coureur, omdat hij in de race is voor het kampioenschap, dan ben ik beschikbaar'", aldus Stella.
"Je bouwt een ethos op als je races zoals deze op een eerlijke manier leidt, zoals we volgens mij hebben gedaan. Het levert misschien veel materiaal op voor geruchten en de media, maar dat is racen. Eerlijk gezegd heb ik deze week genoten als toeschouwer en als fan. En als dit soort dingen gebeuren, erken dan dat wat we hebben gedaan eerlijk was. Ik wil dat het hele team van McLaren zich dit realiseert en hopelijk ook de fans", aldus de Italiaanse teambaas.
Ook interessant:
De Grand Prix van Hongarije zorgde voor flinke opschudding in de Formule 1. Een woedende Max Verstappen op de boordradio, twee McLaren-coureurs die vraagtekens hadden bij de teamorders en een touché tussen Verstappen en Lewis Hamilton. Joris Mosterdijk bespreekt alle gebeurtenissen met Ruud Dimmers en speciale gast Rudy van Buren in een gloednieuwe podcast van RacingNews365!
Bekijk je de podcast liever op YouTube? Klik dan hier.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!