Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

McLaren vindt oorzaak voor diskwalificatie Norris en Piastri

Lando Norris en Oscar Piastri werden gediskwalificeerd in Las Vegas. Teambaas Andrea Stella stelt dat het team weet waar het door kwam.

Norris Vegas
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © 2025 Getty Images

Voor McLaren verliep de Grand Prix van Las Vegas ontzettend pijnlijk. Lando Norris en Oscar Piastri sleepten cruciale punten met de tweede en vierde plaats, maar werden later uit de uitslag geschrapt. De vloerplank was bij beide McLaren te veel afgesleten, waardoor een diskwalificatie onvermijdelijk werd. Het directe gevolg was ook dat Max Verstappen 25 punten inliep.

Maar wat was nu de precieze oorzaak van de diskwalificatie? Teambaas Andrea Stella legt het haarfijn uit in een Q&A van McLaren voor het raceweekend in Qatar.

"De specifieke oorzaak van de situatie was het onverwacht optreden van aanzienlijke porpoising, waardoor de auto grote verticale bewegingen maakte", vertelt Stella. "Het niveau van porpoising werd verergerd door de omstandigheden waarin de auto tijdens de race reed, en dit was niet voorzien op basis van wat we in de trainingen hadden gezien en op basis van de voorspellingen voor het operationele venster van de auto tijdens de race."

"Op basis van de gegevens die we in de trainingen hadden verzameld, denken we niet dat we buitensporige risico's hebben genomen met betrekking tot de rijhoogte. We hadden bovendien voor de kwalificatie en de race een extra veiligheidsmarge toegevoegd ten opzichte van de trainingen, wat betreft de bodemvrijheid. Die veiligheidsmarge werd echter tenietgedaan door het onverwachte optreden van de grote verticale bewegingen, waardoor de auto de grond raakte."

Stella denkt dat McLaren weinig had kunnen doen. "De porpoising die tijdens de race ontstond, was bovendien moeilijk te in te dammen, omdat zelfs een snelheidsverlaging – een actie die in theorie de bodemvrijheid zou moeten vergroten – slechts op sommige delen van het circuit effectief was, maar op andere juist averechts werkte."

Niet in de haak

McLaren had al snel door dat ze in de problemen zaten. "Vanaf de eerste ronden werd uit de data duidelijk dat het onverwacht hoge niveau van porpoising een probleem zou vormen. Op Lando’s auto konden we de situatie beter volgen dankzij de telemetrie, maar op Oscars auto werd dat bemoeilijkt doordat we een van de sensoren verloren die we gebruiken om het niveau van contact met de grond vast te stellen."

"We realiseerden ons al vrij snel dat dit niveau van porpoising een hoge mate van slijtage op de skid veroorzaakte en daarom begonnen beide coureurs op verschillende delen van het circuit corrigerende maatregelen te nemen. Helaas zagen we ook dat deze acties, vanwege het operationele venster van de auto en de eigenschappen van het circuit, niet effectief genoeg waren in het verminderen van porpoising."

En dus kon Stella niet anders doen dan het besluit van de stewards accepteren. "We hebben samen met de technisch afgevaardigde bevestigd dat de meting van de skid-dikte correct was. Hoewel de overmatige slijtage relatief gering was en slechts op één plek voorkwam (0,12 mm bij Lando en 0,26 mm bij Oscar), is de regelgeving heel duidelijk: de achterste skids moeten aan het einde van de race op elke plek minimaal 9 mm zijn."

"Anders dan bij sportieve of financiële regels bestaat er geen proportionaliteit bij het toepassen van straffen voor overtredingen van de technische reglementen. De FIA heeft zelf erkend dat dit gebrek aan proportionaliteit in de toekomst moet worden aangepakt, zodat kleine en accidentele technische overtredingen, met minimale of geen prestatiewinst, niet tot buitensporige gevolgen leiden."

Stella wil tot slot nog één ding kwijt. "Daarnaast moet worden benadrukt dat de FIA zelf heeft onderstreept dat de overtreding niet opzettelijk was, er geen poging was om de regels te omzeilen, en dat er verzachtende omstandigheden waren, zoals wij aan de stewards hebben uitgelegd."

Praat mee!

Nooit meer iets van de Formule 1 missen? Dat kan! Zet met een druk op de knop de Formule 1-kalender van 2025 in jouw agenda. Gebruik de button hieronder om hem in de agenda van je smartphone of pc te plaatsen en mis geen seconde van het nieuwe seizoen!

+ Toevoegen aan agenda + Toevoegen aan agenda

We hebben ook een versie met alleen de race en kwalificatie.
klik hier voor deze versie en meer uitleg.

x
Breaking McLaren vindt oorzaak voor diskwalificatie Norris en Piastri