Als je als Formule 1-team tegen problemen aanloopt, dan het liefst tijdens de testdagen en niet tijdens een Grand Prix-weekend. Maar het allerliefst verloopt alles natuurlijk helemaal vlekkeloos. Maar voor vele teams is dat een utopie en dat zagen we ook tijdens de eerste testdag in Bahrein. Met slechts drie dagen in totaal en dus anderhalve dag per coureur is het van groot belang dat de teams zo weinig mogelijk kostbare testminuten kwijtraken door problemen. Een handjevol teams had toch pech tijdens testdag een in Bahrein.
Aston Martin
Het Aston Martin-team had de twijfelachtige eer: het team veroorzaakte de eerste rode vlag van het Formule 1-seizoen. En dat al na een tiental minuten in de ochtendsessie. Felipe Drugovich had pas vier bochten gereden toen hem vriendelijk maar ook zeker nadrukkelijk werd verzocht om zijn AMR23 stil te zetten naast de baan. Het waren elektrische problemen, of beter gezegd één elektrisch probleem, dat ervoor zorgde dat Drugovich slechts 40 ronden kon rijden in de ochtend. In de middag stond Alonso vervolgens anderhalf uur stil in de garage, nadat het team schade moest repareren veroorzaakt door een mislukte proefpitstop tijdens de lunch. Niet ideaal! Daarna kon de Spanjaard heel wat ronden rijden en ook een hele snelle, goed genoeg voor P2 , maar het team bungelt wel ver onderaan het lijstje met meest productiefste teams. Check hieronder foto's en een video van de Aston Martin-problemen. Artikel gaat daaronder verder.
McLaren
Niet alleen Aston Martin, maar ook McLaren ging niet heel lekker op donderdag. Sterker nog, het team stond helemaal onderaan in de productiviteitslijst en kwam slechts tot 92 ronden. Dat terwijl Max Verstappen er in totaal 157 reed! In de ochtend kwam Oscar Piastri tot 52 ronden, gevolgd door 40 in de middag voor Lando Norris. Vooral laatstgenoemde moest enige tijd stil staan, omdat er dingen mis waren met zijn wagen. De Britse formatie pakte er old school een rol ducttape bij, vanwege zorgen over de betrouwbaarheid van enkele onderdelen, zo vertelt teambaas Andrea Stella na afloop. "Het was een productieve dag in Bahrein, die grotendeels volgens plan is verlopen. Er waren wel wat probleempjes, maar dat hoort er bij tijdens de testdagen." "Enkele keren was er kort oponthoud omdat het team enkele onderdelen wilde 'verstevigen'", zo doelt hij op de ducttape. "Op sommige plekken moest dat gebeuren aan het bodywork, om te voorkomen dat het kapot ging. Over het algemeen was het toch een positieve dag", aldus de Italiaan. Check hieronder het typische gebruik van ducttape bij McLaren! Het artikel gaat daaronder verder.
Haas
Alhoewel we niet met eigen ogen problemen bij Haas hebben gezien, valt het wel op dat de Amerikaanse formatie weinig ronden heeft gereden. In het overzicht met het aantal verreden ronden per team, zien we dat Haas nou niet bepaald veel meer meters heeft afgelegd dan McLaren en Aston Martin. Dat komt door problemen met de Ferrari-motor, zo vertelt teambaas Guenther Steiner aan onder meer RacingNews365 . "Het was geen slechte dag, maar we hebben wel tijd verloren door wat problemen. Die problemen zaten aan de kant van Ferrari" "Het gaspedaal en het systeem werkte niet naar behoren en daardoor heeft elke coureur denk ik een uur stilgestaan in de pitbox. Zowel Kevin Magnussen als Nico Hulkenberg had er last van. Verder ging het goed." "We gaan het probleem hopelijk vannacht helemaal oplossen, zodat we er op vrijdag geen last meer van hebben. Vorig jaar hadden we veel meer problemen, dus wat dat betreft gaat het veel beter en zijn we veel beter voorbereid."
En de rest?
En verliep alles bij de andere zeven teams dan helemaal vlekkeloos? Natuurlijk niet! Maar grote noemenswaardige problemen waren er eigenlijk niet. Red Bull ging wel even de fout in bij een proefpitstop, zo is in de onderstaande video (na een halve minuut) te zien.
Nog meer ducttape!
En ook bij Alpine ging niet alles 100% soepel. Ook daar was wat ducttape nodig. De zijspiegel van Gasly wilde er namelijk vandoor gaan, zoals in de onderstaande video is te zien.
Meest gelezen