Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Lewis Hamilton

Mercedes geeft opvallende verklaring voor uitblijven motorwissel Hamilton

Na de dramatische kwalificatie van Lewis Hamilton in de Verenigde Staten hadden velen verwacht dat Mercedes een nieuwe motor zou gaan steken en de setup zou aanpassen. Een dergelijke wissel bleef echter uit en Mercedes vertelt nu waarom die keuze is gemaakt.

Hamilton USA
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na afloop van de kwalificatie in Austin hadden velen niet verwacht dat Lewis Hamilton zondag op de grid zou verschijnen. Hamilton werd al in Q1 uitgeschakeld en zou vanuit het achterveld moeten gaan beginnen aan de Grand Prix van de Verenigde Staten. Vanaf dat moment verwachtte men al dat Hamilton een nieuwe motor zou steken én de afstelling zou gaan veranderen, waardoor hij zondag vanuit de pits zou moeten starten.

Het liep echter anders, want Mercedes maakte niet de keuze om deze aanpassingen door te voeren. Sterker nog, Hamilton begon de race 'gewoon' vanaf de grid, maar moest na twee rondes al uitstappen, na een spin in bocht negentien. Mercedes verklaart nu in haar debrief hoe die keuze tot stand is gekomen. "Het antwoord is niet eenvoudig. We hebben erover gepraat en het was een optie om te doen wat George deed. Om vanuit de pitstraat te starten, nadat hij de afstelling van zijn auto had veranderd tussen de kwalificatie en de race", aldus James Allison, de technisch directeur van het team.

"We hadden eigenlijk geen reden om te denken dat er veel mis was met de afstelling van Lewis. Hij had het beste bodywork op de auto zitten, hij had de gridpositie en die was verder naar voren dan starten vanuit de pitstraat. En waarom zou je niet starten vanaf de positie waar je je hebt gekwalificeerd, zelfs als dat niet de plek was waar je je had willen kwalificeren? Dat was in onze gedachten het belangrijkste met betrekking tot wijzigingen in de setup", zo vervolgt de Brit.

Volgens Allison was er echter nog een reden om de aanpassingen niet door te voeren. "Als je een andere motor plaatst, ga je naar de achterkant van de grid, vanwege de gridstraf en start je vanuit de pitstraat. Maar je kunt niet zomaar een andere motor plaatsen en er financieel niet voor betalen. Als je motor kapot gaat, omdat er een probleem is, dan kun je volgens de regels op dat moment een andere motor gebruiken, zonder dat dit invloed heeft op de budget cap. Maar als je gewoon zegt: ik wil er een, omdat ik er een wil, dan is het anders. Dan moet je ervoor betalen en dat zou geen goede ruil zijn geweest. Een verse, nieuwe power unit zou de rondetijden fractioneel hebben verbeterd, maar de kosten in het kostenplaatje zouden het niet waard zijn geweest om ervoor te betalen."

Ook interessant:

De Grand Prix van de Verenigde Staten werd vooral een race tussen Max Verstappen en Lando Norris. Hoe hebben Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk de GP beleefd? Ze bespreken het in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!

Dit weekend wordt de GP van Mexico verreden. Als Max Verstappen of een andere favoriet dit weekend wint in Mexico, betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Max Jordan ziet rol Verstappen in vernietigende voorspelling over Norris