Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes komt met mogelijke verklaring voor plotselinge terugkeer porpoising

Een fenomeen uit 2022, wat geen enkel team meer terug wilde zien, is tijdens de Grand Prix van België weer opgedoken.

Nadat in 2022 de nieuwe reglementen werden geïntroduceerd ontstond er een probleem bij de nieuwe Formule 1-bolides. De auto's waren ontzettend aan het stuiteren. Er moest (na een verloop van wat tijd) een nieuwe regel aan te pas komen voordat het probleem echt verholpen leek te zijn. Met de nadruk op 'leek'. Het gehele seizoen hebben we dit probleem niet tot nauwelijks meer teruggezien bij de auto's, tot de Grand Prix van België. Het fenomeen was daar weer te spotten, en dit keer vooral bij één team, namelijk Mercedes. Zowel George Russell als Lewis Hamilton hadden last van het stuiteren van de W14.

Circuit of set-up?

Chief Technical Officer Mike Elliott kaart het probleem na het sprintweekend op Spa-Francorchamps aan. "We hadden dit weekend absoluut last van stuiteren, beide coureurs zeiden dat en we konden het zien in de data. Daarnaast zagen we andere bolides ook stuiteren en ik denk dat een deel hiervan te maken heeft met de aard van het circuit, hier in Spa." Het probleem beïnvloedt het resultaat van zowel de coureurs als de auto, zo legt Elliott uit. "Vorig jaar hadden we ontzettend veel last van het stuiteren, net als de meeste teams. Het heeft duidelijk invloed op de prestatie van de auto's omdat het invloed heeft op de coureurs en hoe zij de maximale grip uit de auto kunnen halen. En het heeft invloed op hun balans en vermogen om de rempunten goed in te schatten. Dit is dus iets waar we in de toekomst aan gaan werken." Ze hebben bij Mercedes wel een idee waar het probleem vandaan kwam. "De vraag die we onszelf moeten stellen is: 'Hoeveel is te linken aan het circuit en hoeveel is er te linken aan de set-up, want het was natuurlijk een nat raceweekend waarin we geen droog wegdek hadden tot het moment dat we echt gingen racen." Maar voor de zekerheid gaan ze ook de laatste update controleren, al denken ze niet dat daar het probleem zit: "We zullen ook goed kijken naar de upgrade-kit om er zeker van te zijn dat we daarmee geen gestuiter hebben geïntroduceerd, maar op dit moment denken we dat het waarschijnlijk een gevolg is van de afstelling of het circuit zelf."

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië