In 2014 ging het hybride tijdperk van start. Mercedes werkte jarenlang aan de perfecte motor passend bij de nieuwe hybride motorregels, maar het duurde lang voordat het project succesvol was.
In 2012 werd er begonnen met het motorproject en sommige onderdelen moesten vanaf begin af worden ontworpen, omdat de onderdelen simpelweg nog niet bestonden. In de zomer van 2013 ging de motor voor het eerst naar de testbank, maar er kwamen meteen veel problemen bij kijken. De MGU-H vertoonde vele gebreken.
Er moest wederom flink gewerkt worden om de motor goed werkend te krijgen voor het 2014-seizoen. Aan het begin van dat jaar, voordat er werd geracet, was de motor in ieder geval stabiel genoeg voor een enkele ronde, maar tijdens de testdagen kenden vele klantenteams plots problemen.
Opnieuw moest er hard worden gewerkt in aanloop naar de eerste radce, maar dat harde werk werd beloond. Mercedes' hybride wagen was zeer snel ten opzichte van de concurrentie en Lewis Hamilton en Nico Rosberg hadden alleen concurrentie van elkaar te dulden.
"Het leek op een dominant seizoen, maar intern was het zeer zwaar. Er waren veel dieptepunten, maar ook zeker genoeg hoogtepunten", zo vertelt het team in de onderstaande video op hun YouTube-kanaal.