Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes tast in het duister: "Iets wat we doen, klopt niet"

Twee races in Oostenrijk, twee ruime nederlagen voor Mercedes. Het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas dacht het tweede weekend beter te gaan, maar kwam van een koude kermis thuis. Het doet iets fout, maar wat, dat weten ze momenteel niet.

Andrew Shovlin is de Trackside Engineering Director van Mercedes. Het is zijn taak om op het circuit de beide Mercedes-bolides zo optimaal mogelijk afgesteld te krijgen, maar de afgelopen weken had hij daar veel moeite mee. Tijdens de eerste race in Oostenrijk werd zijn team verslagen door Red Bull en een week later was het gat alleen maar groter. Na afloop van het tweede raceweekend, dat Mercedes afsloot met een tweede plaats voor Valtteri Bottas en een vierde plaats voor Lewis Hamilton, blikt Shovlin terug. "We zijn niet tevreden met het resultaat. We waren waarschijnlijk tevreden geweest met de tweede en derde plaats, want dat was realistisch gezien het best mogelijke resultaat. We hebben onze eigen problemen veroorzaakt door op zaterdag slecht te kwalificeren. Daardoor was het heel, heel lastig om überhaupt te denken aan het aanvallen van Max." Want Max was simpelweg te goed in Oostenrijk, oordeelt Shov . "De realiteit is dat zijn pace toch te sterk was. Zelfs als Lewis de eerste stint achter Max had gezeten, dan hadden we het Red Bull niet moeilijk kunnen maken. De auto werkte dit weekend gewoon niet goed en bovendien hadden we veel schade aan Lewis' bolide vanwege versleten aerodynamische onderdelen die afbraken. Daardoor viel hij van de tweede naar de vierde plaats, dus dat is allemaal nogal frustrerend. Vanuit het oogpunt van onze algemene performance, maar ook omdat we onze auto in één stuk moeten houden." Het feit dat McLaren zijn neus ook nog eens in Mercedes' zaken wist te steken, zegt volgens de Brit genoeg. "We zijn hier in Oostenrijk over het algemeen niet heel sterk geweest. Dat zie je niet per se aan het gat naar Red Bull, maar meer doordat we onder veel druk lagen van McLaren. Lando heeft het heel goed gedaan en eindigde voor Lewis." "Dit circuit past niet bij de auto en we hebben dat in twee races tijd niet weten te verbeteren, dus dat is iets waar we naar moeten kijken", vervolgt Shovlin. "De zachte C5-band gaf ons niet genoeg op zaterdag toen het warmer was dan vrijdag. Ook dat is voor ons een vraagteken. Het is niet dat we iets ongelooflijk fout hebben gedaan, maar als je naar de prestaties kijkt, dan moeten we erkennen dat iets wat we doen niet klopt", zucht hij. In eerste instantie leek Mercedes een stap te hebben gemaakt ten opzichte van de eerste race op de Red Bull Ring, zeker nadat Hamilton wat uren in de simulator had gemaakt. Maar de wijzigingen aan de set-up die het team doorvoerde, bleken toch niet het gewenste effect te hebben. "Ja we hebben weer wat dingen veranderd en Lewis heeft weer wat uren in de simulator gezeten." "Het leek erop dat we de goede kant op gingen en dat we de wagen misschien hadden verbeterd, maar het probleem is dat iedereen natuurlijk heeft gekeken naar de resultaten van de eerste week zodat het in de tweede week beter ging. Het voelt niet alsof we relatief gezien met de andere vooruitgang hebben geboekt. We zijn een interessante kant opgegaan en de balans was wel wat beter over een enkele ronde, maar het lijkt er niet op dat we tienden van seconden hebben gevonden. Het gat naar Red Bull is er dus nog steeds", zo sluit de Mercedes-man af.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris