Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Mogelijk zit er meer achter klapband Verstappen op Imola

De Grand Prix van Emilia-Romagna kwam voor Max Verstappen tot een abrupt einde toen zijn band in de slotfase van de race plots klapte. Pirelli en Red Bull dachten dat brokstukken de veroorzakers waren, maar mogelijk zit de vork anders in de steel.

Verstappen Imola
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Max Verstappen was tijdens de race op Imola nietsvermoedend onderweg naar de Villeneuve-chicane toen zijn tweede plaats door een plotselinge klapband in het water viel. Zijn rechter achterband, de C2 van Pirelli, die op Imola als harde band door het leven ging, gaf de geest.

RacingNews365 heeft echter vernomen dat ook de rechter achterband van Lewis Hamilton en Daniel Ricciardo aan het einde van de race uitstulpingen hadden op dezelfde plek waar de desbetreffende band van de Nederlander faalde. Die kunnen erop wijzen dat ook hun banden aan het einde van de race zomaar hadden kunnen klappen.

Verstappen had er 33 ronden opzitten op zijn set banden toen zijn rechter achterband klapte, Hamilton legde er slechts 22 af, terwijl Ricciardo zich na een stint van 49 (!) ronden op de harde band beloonde met een podiumfinish.

De banden van Verstappen zijn na de race meegenomen door Pirelli naar het hoofdkantoor in Milaan, waar ze samen met andere gebruikte banden uit Imola zullen worden onderzocht. Welke andere banden de Italianen onder de loep nemen is niet duidelijk.

Uit radioverkeer wordt duidelijk dat er bij Mercedes ook zorgen waren over de rechter achterband van Hamilton, zeker na de klapband van de Nederlander namen die zorgen toe. De Brit wisselde tijdens de safety car naar een set van de zachte banden.

Overigens is het niet de eerste keer dit jaar dat er problemen zijn met lekke Pirelli-banden. Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië gingen de harde (C1-)banden van Valtteri Bottas, Lewis Hamilton en Carlos Sainz er plots aan, terwijl Lance Stroll op Mugello hard crashte na, vermoedelijk, ook een klapband. De Canadees gebruikte toen dezelfde soort (C2) banden als Verstappen op Imola.

Wordt ongetwijfeld vervolgd. Voor volgend jaar zal Pirelli in ieder geval een nieuwe specificatie band introduceren, die beter bestand moet zijn tegen de hoge downforcelevels die de huidige Formule 1-bolides genereren.

Met medewerking van Dieter Rencken.

Wie wordt de nieuwe teamgenoot van Verstappen? Hulkenberg is de ideale kandidaat, en zal zich compleet wegcijferen voor Max Verstappen. Dat denken althans autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder in de nieuwste RN365-podcast terugblikken op de race in Imola en vooruitblikken op de nieuwe teamgenoot van Verstappen.

Formule 1 GP Emilia-Romagna 2020 RN365 Nieuwsdossier

16 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Red Bull in actie met nieuwe coureur tijdens eerste training GP Spanje