Max Verstappen kende een problematische kwalificatie in Brazilië, waarin hij niet verder kwam dan de zestiende plaats. Na het aanpassen van de afstelling van zijn wagen en het vervangen van de krachtbron, trakteerde Verstappen de fans echter op een fabelachtige inhaalrace vanuit de pitstraat. Uiteindelijk eindigde hij als derde, achter Lando Norris en Kimi Antonelli.
Juan Pablo Montoya is van mening dat Verstappen het maximale uit de situatie wist te halen, al had hij daar ook een beetje geluk voor nodig: "Hij kreeg een lekke band, maar dat was eigenlijk het beste wat hem kon overkomen. Met de harde banden was het waarschijnlijk verschrikkelijk gegaan," vertelt de Colombiaan in de MontoyAS-podcast.
"Hij stapte over op de mediumbanden en toen kwam de auto echt los. Hij deed geweldig werk. Met de safety car en alle omstandigheden viel alles precies op zijn plek. Wat hij verloor bij die pitstop, haalde hij direct weer in, en dat maakte het verschil."
Wel ziet Montoya een gemiste kans voor Verstappen. Volgens hem had het team de Nederlander buiten moeten laten aan het einde van de race: "Lando won na zijn pitstop erg veel tijd, bijna een seconde per ronde. Het was geen gemakkelijke beslissing, al hadden ze het risico misschien moeten nemen. Als er aan het einde van de race een safety car was gekomen, had hij met gloednieuwe zachte banden echt kunnen aanvallen."
Montoya richt pijlen op team rond Tsunoda
Toch kijkt Montoya ook naar de vrijdag en zaterdag in Brazilië, toen Red Bull en Verstappen met de nodige problemen te maken hadden. "Het was interessant om te zien. In de sprint ontbrak er nog iets. Hij had niet genoeg om te winnen, maar hij was competitief. Ze namen een risico door de setup van Yuki op zijn auto te zetten, en kijk waar hij zich kwalificeerde: gewoon naast Yuki."
Montoya heeft ook kritiek op de manier waarop Verstappens teamgenoot wordt ondersteund: "Misschien kan Yuki de auto niet op dezelfde manier rijden als Max, maar de mensen om hem heen moeten begrijpen wat Max vertrouwen geeft om de auto anders te laten werken. Dat is hun taak."
Uiteindelijk vond Verstappen de snelheid en balans wel tijdens de race. Volgens Montoya betekent dat echter niet dat hij met die afstelling om poleposition had kunnen strijden: "Bij Max was het zo dat de auto volledig op de race was ingesteld. Dat betekent dat hij op één snelle ronde misschien zesde of zevende had kunnen worden, of misschien zelfs niet eens in de top tien."
"Maar met een volle tank en in race-simulatie was het een zeer efficiënte auto. Het team heeft fantastisch werk geleverd, maar dat moet je wel in je beoordeling meenemen."
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!