Het gebrek aan motorvermogen blijft de achilleshiel van Red Bull. De RB14 van Verstappen en Ricciardo presteert uitstekend, maar wordt continu achtervolgd door een gebrek aan PK's. Op de rechte stukken verliest Red Bull iedere Grand Prix veel tijd op Mercedes en Ferrari. Het tijdsverlies loopt uiteen van enkele tienden tot ruim een halve seconde per ronde, afhankelijk van het circuit. Daarnaast beschikt Renault niet over een krachtige 'party mode' tijdens de kwalificatie, waarmee Max en Daniel het vermogen gedurende de cruciale ronden op kunnen schroeven. Mede hierdoor heeft het team een abonnement op de derde startrij.
De 'grote' upgrade van Renault in Canada zou het gat met de top moeten verkleinen, maar in Spanje werd bekend dat de upgrade slechts 15 PK meer oplevert. Honda komt daarentegen met een upgrade van 30 PK en ook van Mercedes en Ferrari wordt een upgrade verwacht. De algehele verwachting is dan ook dat de verbeterde Renault-krachtbron nauwelijks netto tijdwinst oplevert voor Verstappen en Ricciardo. Ondertussen kijkt Red Bull achter de schermen van zusterbedrijf Toro Rosso mee naar de ontwikkeling van de Honda-motor. Alles wijst erop dat de Japanse krachtbron volgend seizoen in de Red Bull komt te liggen, mits de Canada-upgrade van Honda haar belofte inlost.
Meest gelezen