De presentatie van de RB20 laat zien dat de wijzigingen verdergaan dan uit de uitgelekte beelden van de shakedown bleek. In wezen hebben de uiteinden van de sidepods een punt bereikt waarop de horizontale inlaten zijn vervangen door een verticale sleuf die langs de zijkanten van de cockpit loopt. In de praktijk is het de uitvergroting van het kanaal tussen de sidepods en de vloer die een revolutie teweeg heeft gebracht in de vorm van de luchtinlaten.
Zoals gezegd zijn ze dus gereduceerd tot verticale sleuven aan de zijkanten van de cockpit, praktisch op de plaats waar Ferrari de bypass duct heeft geplaatst. Op deze manier hebben Adrian Newey en zijn collega's het doel bereikt om een deel van de luchtstroom die de auto omringt in het onderste deel van het chassis op te vangen. Deze stroom wordt omgeleid door de draagarmen van de voorwielophanging.
Deze oplossing verklaart het gebruik van de geplaatste en naar beneden gebogen 'bazooka's' op de motorkap, maar ook de vergroting van de doorsnede van de air scope en de motorkap zelf. Dat was wel te zien op de foto's van de shakedown en is zo ontworpen om voldoende warmte-uitwisseling naar de motor te garanderen.
Al met al lijkt het terecht om de RB20 als een onderhuidse revolutie te omschrijven. Zonder twijfel is alle interne dynamica van de auto veranderd om dit extreme aerodynamische concept te kunnen toepassen. Misschien zijn er ook wel risico's genomen? Wie weet, we gaan het zien in Bahrein.
Bekijk de bijzondere inlets op de tekening hieronder. Daaronder de spy-foto genomen tijdens de launch.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Alles over de nieuwe Red Bull RB20 van Verstappen RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!