De Formule 1-wereld kreeg een weekje rust, maar het racegeweld gaat aankomend weekend weer door. Op Spa-Francorchamps staat de eerste van opnieuw drie achtereenvolgende Grand Prix-weekenden op het programma. Na het raceweekend in de Ardennen verplaatst het circus zich naar Italië, waar achtereenvolgend op Monza en Mugello zal worden gereden.
Maar eerst volgt de race op het iconische Spa-Francorchamps, zowel bij de fans als de coureurs een van de favoriete banen op de Formule 1-kalender, zo niet ter wereld. Aankomend weekend zullen de teams voor de laatste keer gebruik kunnen maken van hun speciale party modus, waarmee ze in de kwalificatiesessie op extra paardenkrachten aanspraak kunnen maken.
Wat dat betreft verandert er dus weinig vergeleken met het vorige raceweekend, dat in Spanje werd afgewerkt. Het weer zal aankomend weekend vergeleken met twee weken geleden echter compleet anders zijn. De brandende Catalaanse zon wordt ingeruild voor typisch weer dat we in het verleden op Spa-Francorchamps al vaker hebben zien: guur en fris weer, met een aanzienlijke kans op regen.
Ook qua banden is het raceweekend in België anders dan in Spanje. Er wordt bij onze zuiderburen namelijk opnieuw gebruik gemaakt van de C2- (hard) C3- (medium) en C4-banden (zacht), waar Mercedes enkele weken geleden op Silverstone nog zoveel problemen mee kende. Betekent dit dat er kansen liggen voor Max Verstappen, die destijds won, of is een Nederlandse overwinning op Spa-Francorchamp te hoog gegrepen?
Artikel gaat verder onder de afbeelding.
Het Circuit Spa-Francorchamps is bij de meeste coureurs zeer geliefd. Het circuit kent verschillende karakteristieken, maar de bijzondere hoogteverschillen spreken het meest voor zich. De eerste sector is prachtig. Na de eerste hairpin, La Source, gaan de coureurs op weg naar een van de meest iconische bochten in de autosport: het prachtige Eau Rouge - dat eigenlijk helemaal niet zo heet - waarbij de coureurs met snelheden oplopend tot boven de 300 kilometer per uur snel naar links, stijl bergop naar rechts en vervolgens weer terug naar links sturen.
Het is van groot belang om zo veel mogelijk snelheid mee te nemen door 'Eau Rouge', want na de mooie bochtencombinatie volgt het lange rechte stuk, Kemmel Straight, waar we aankomend raceweekend ongetwijfeld de meeste inhaalacties zullen zien. Van een veredelde optocht zoals in Barcelona zal hoogstwaarschijnlijk geen sprake zijn.
De tweede sector is echter weer compleet anders, waarbij vele snelle en enkele minder snelle bochten elkaar afwisselen. De derde en laatste sector wordt net als sector één vooral met het gaspedaal diep ingedrukt afgewerkt, met als kers op de taart de spectaculaire Bus Stop chicane, waar sommige waaghalzen soms een inhaalactie in durven te zetten.
Het feit dat het circuit zo prachtig en divers is, zorgt voor de Formule 1-teams ook voor een fikse uitdaging. Het is op Spa-Francorchamps namelijk lastig om de juiste afstelling te vinden, er moeten in feite altijd compromissen worden gevonden. Rijd je met veel vleugel, dan vlieg je weliswaar door de bochtige tweede sector, maar ben je op de rechte stukken een sitting duck, zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen. Kies je juist voor minder vleugel, en dus meer snelheid op de rechte stukken, dan verlies je juist weer tijd in de tweede sector. Een dilemma voor de teams.
Artikel gaat verder onder de afbeelding.
Een dilemma dat bij Mercedes mogelijk voor de minste hoofdbrekens zorgt. Zo was in Groot-Brittannië al te zien dat Mercedes het zich gewoon kon veroorloven om met meer vleugel te rijden en ook zo in de eerste race op Silverstone Red Bull voor kon blijven. Uit de eerste beelden vanaf Spa (iets verderop te zien) wordt inderdaad duidelijk dat Red Bull en Ferrari met veel minder vleugel aan het weekend zullen beginnen dan Mercedes. Het wordt dan ook zeer lastig voor Verstappen om het Mercedes tijdens een race in droge omstandigheden lastig te maken.
Want als Max Verstappen het Mercedes in droge omstandigheden moeilijk wil maken in België, dan kan hij dat realistisch gezien, in ieder geval dit weekend nog, alleen tijdens de race. De party modus is nog steeds van de partij, dus in de kwalificatie zal het levensgrote gat tussen Mercedes - dat de afgelopen raceweekenden opliep tot bijna een seconde - nog steeds bestaan. Racing Point, dat over diezelfde Mercedes-party modus beschikt, zal tijdens de kwalificatie eerder een bedreiging vormen voor Red Bull, dan Red Bull voor Mercedes. Als Verstappen in een droge race kans wil maken op de overwinning, zal hij in de kwalificatie zijn uiterste best moeten doen om de roze Mercedes-bolides voor te blijven.
Weliswaar keren de banden waar het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas in Groot-Brittannië zoveel mee worstelden in België weer terug op het strijdtoneel, de temperaturen lijken niet hoog genoeg te zijn om de Silver Arrows opnieuw in verlegenheid te brengen. Bovendien had Mercedes in Spanje het bandenlek zo goed als boven, al was het Pirelli-rubber daar wel één slag harder. In een droge race lijkt het dus een lastige uitdaging te worden voor Verstappen. Zelf blijft de Red Bull-coureur, zoals altijd, zeer realistisch.
"We moeten accepteren dat we in een situatie zitten waarin we niet in staat zijn om Mercedes echt uit te dagen. Op papier lijkt het daar misschien wel op, maar als je naar de pure snelheid kijkt, dan zijn we gewoon te sloom. Op dit moment moeten we profiteren van een baaldag van Mercedes als we een race willen winnen. We hebben nog veel werk te doen", zo luidt het duidelijke oordeel van de Nederlander op de donderdagmiddag voor de Belgische Grand Prix.
Artikel gaat verder onder de Tweet.
Toch zijn er nog enkele andere factoren die van invloed kunnen zijn op de afloop van het raceweekend. Ten eerste heeft Helmut Marko aangekondigd dat er op het Ardennencircuit weer een reeks nieuwe onderdelen op de RB16 van Max Verstappen en Alexander Albon zullen worden geïntroduceerd. Deze chassis-upgrade moet de stabiliteit van de Red Bull-bolide ten goede komen. Een voordeel voor Verstappen, dat volgens de Oostenrijkse Red Bull-adviseur goed genoeg moet zijn voor wat tijdwinst ten opzichte van Mercedes.
Tot slot is natuurlijk het weer de grote onvoorspelbare factor op Spa-Francorchamps. In het verleden hebben we al kunnen zien hoe de regen in België alles op zijn kop kan gooien. Tijdens de kwalificatie in 2018, maar ook tijdens verschillende Grands Prix wisten regenbuien de boel flink op te schudden. Op het langste circuit op de kalender kan het aan de ene kant van het circuit regenen, maar aan de andere kant niet. Een ronde te lang doorrijden kan al fataal zijn en ook safety cars kunnen een invloed hebben op de einduitslag.
Tijdens een regenrace, die we dit weekend kunnen verwachten, is aankomende zondag dan ook alles mogelijk en zullen Lewis Hamilton en Max Verstappen hun bijzondere regentalent opnieuw moeten laten gelden, al denkt Verstappen niet dat het uit zal maken. "Het maakt me niet uit of het wel of niet regent, het gaat denk ik niet veel veranderen aan het eindresultaat."
Of Verstappen in België kan schitteren weten we zondag rond de klok van 17:00 uur. Vanzelfsprekend kan je iedere sessie live volgen op onze website, evenals de reacties van de coureurs.
Wil je de Grand Prix probleemloos streamen vanuit het buitenland, dan kan het raadzaam zijn een VPN te gebruiken om je internetverkeer om te leiden via Nederland om zo NL streams te ontvangen VPNgids.nl raadt hiervoor Surfshark VPN aan.
Tijdschema Formule 1 GP België 2020
Sessie | Datum | Tijd |
---|---|---|
Eerste vrije training | vrijdag 28 augustus | 11:00 - 12:30 uur |
Tweede vrije training | vrijdag 28 augustus | 15:00 - 16:30 uur |
Derde vrije training | zaterdag 29 augustus | 12:00 - 13:00 uur |
Kwalificatie | zaterdag 29 augustus | 15:00 - 16:00 uur |
Race | zondag 30 augustus | 15:10 uur |
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!