Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Lando Norris

Norris eist veranderingen aan F1-auto's: "Begint tol te eisen"

McLaren-coureur Lando Norris vraagt zich hardop af welke invloed de huidige Formule 1-auto's op de gezondheid van de coureurs hebben. Hij roept gelijk op om veranderingen door te voeren.

Norris Saudi Arabia FP2
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Met het nieuwe technische reglement in 2022 keerde ground effect terug in de Formule 1. Het onbedoelde gevolg bij een heel aantal teams was porpoising, het gestuiter van de auto's over de rechte stukken. Hoewel dat probleem grotendeels is opgelost, worden de auto's nog steeds afgesteld met een stijve vering. Zo kan de auto zo dicht mogelijk op de grond liggen en wordt er zoveel mogelijk downforce gegenereerd.

Alexander Albon gaf in Djedda aan dat hij met een arts wilde praten om te kijken of er een verband bestaat tussen porpoising en de invloed van heupgordels op de gezondheid van de coureur. Als McLaren-coureur Lando Norris daar naar gevraagd wordt, dan weet de Brit niet zo goed wat hij daar op moet antwoorden. "Ik heb geen idee. Ik weet niet hoe je dat verband zou kunnen leggen", reageert hij tegenover onder meer RacingNews365.

"Ik weet niet wat het gemiddelde is van wie er last van heeft gehad. Is het één op de vijf? Is het één op de tien? Ik heb geen idee. Ik ben geen dokter. Maar kan het beter en was het een paar jaar geleden beter met de oude auto's? 100 procent."

Norris roept op tot verandering

Norris geeft toe dat de coureurs vaak klagen over bepaalde zaken die niet echt belangrijk zijn, maar hij dringt er wel op aan om naar de coureurs te luisteren als het gaat over de gezondheid achter het stuur. "Er zijn zeker bepaalde mensen die denken dat het niet erg is en dat het jaren geleden erger was. Maar ik denk dat de tijden zijn veranderd."

De Brit vervolgt: "We klagen over bepaalde dingen en sommige zaken zijn typisch voor ons als coureurs. Maar bepaalde onderwerpen hebben ook een goede reden, voor ons eigen lichaam, onze veiligheid en gezondheid. Er zijn zaken die voor verbetering vatbaar zijn, het moet nog wat beter", vindt Norris.

"De teams maken gewoon de snelste auto's en daar rijden wij dan in. Maar op bepaalde momenten begint het zijn tol te eisen, al is het zeker niet meer zo erg als twee jaar geleden. Sindsdien is het beter gegaan met porpoising, maar je moet de auto's nog steeds extreem laag en stijf afstellen", laat de McLaren-coureur verder weten.

Norris voegt daaraan toe dat hij worstelt met de impact van de auto's op zijn lichaam en laat doorschemeren dat dit gevolgen kan hebben voor coureurs die hopen op een lange carrière in de Formule 1. "Het eist zijn tol. Ik worstel nog steeds erg met mijn lichaam en mijn rug. Ik moet nu veel doen, wat ik een paar jaar geleden niet hoefde te doen", legt hij uit.

"Ik zeg niet dat het direct aan de auto ligt, het is iets natuurlijks voor me, ik moet eraan werken. Maar ik denk dat er op de lange termijn dingen verbeterd moeten worden, zeker als ik hier nog vele jaren ben. We willen het wat beter maken en meer in lijn met hoe het een paar jaar geleden was", sluit Norris af.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Max in China