Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Nyck de Vries

NYCK DE VRIES FORMULE E-WERELDKAMPIOEN 2020-2021

Nyck de Vries heeft zichzelf verzekerd van de Formule E-wereldtitel. In de laatste race faalden zijn concurrenten en kon hij naar de titel rijden. Een geweldige prestatie van de Nederlander.

De Vries
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes-Benz-EQ

Het beloofde een spannende zondagmiddag te worden in Berlijn, waar de laatste Formule E-race van het jaar verreden werd. Dertien coureurs konden nog wereldkampioen worden. Nyck de Vries ging aan de leiding met 95 punten, gevolgd door Edoardo Mortara met 92 punten en Jake Dennis met 91 punten. Mitch Evans en Robin Frijns volgden met 90 en 89 punten.

Evans had de beste papieren, want hij startte vanaf plek vier. De Vries ging vanaf de dertiende plaats van start. Evans zag echter zijn race meteen in het water vallen, want hij viel stil aan het begin van de race. Mortara klapte achterop de Nieuw-Zeelander, waardoor zijn race ook meteen voorbij was. Bij de herstart ging vervolgens ook Jake Dennis de fout in. Al heel snel drie concurrenten minder voor De Vries.

Check hieronder de tussenstand aan het begin van de race.

Tussenstand Formule E 2020/2021 met nog één race te gaan

Positie Coureur Team Punten
1 Nyck de Vries Mercedes-Benz EQ 95
2 Edoardo Mortara ROKiT Venturi Racing 92
3 Jake Dennis BMW i Andretti Motorsport 91
4 Mitch Evans Jaguar Racing 90
5 Robin Frijns Envision Virgin Racing 89
6 Lucas di Grassi Audi Sport ABT Schaeffler 87
7 Antonio Felix da Costa DS Techeetah 86
8 Sam Bird Jaguar Racing 81
9 Jean-Eric Vergne DS Techeetah 80
10 Alex Lynn Mahindra Racing 78

Maar er waren nog 36 minuten te gaan, dus De Vries was nog niet binnen. Hij hervatte de race vanaf P9. Al zijn verdere concurrenten lagen echter achter hem, op nummer 13 in het klassement Pascal Wehrlein na. De Duitser moest winnen en De Vries moet nul punten scoren wilde hij wereldkampioen worden. Een onmogelijke opgave voor Wehrlein, zou je zeggen.

Nadat alle stof was opgetrokken werden de eerste Attack Modes gebruikt. Elke coureur moest tijdens de race verplicht twee keer vier minuten aan extra vermogen gebruiken. De Vries schoof in die periode op naar de zevende plek, waardoor hij nog steviger in het zadel leek te komen. Al zijn concurrenten lagen nog steeds achter hem.

Regerend kampioen Antonio Felix da Costa, een van de nog overgebleven concurrenten van De Vries, stond met nog een kwartier op de klok plots ook in de muur na een gevecht met Lucas di Grassi. Laatstgenoemde was nog zo'n concurrent van De Vries. In alle chaos en door gewoon strak te rijden lag De Vries inmiddels op P4.

Door die crash kwam het hele veld echter wel dicht op elkaar, maar inmiddels had het er al alle schijn van dat De Vries zo goed als wereldkampioen zou worden. De toppers hadden alle Attack Modes al gebruikt. Ondanks zijn riante positie nam De Vries nog genoeg risico op weg naar een mogelijk podium. Even lag hij op P3, maar na wat getouwtrek kwam hij terug op P7.

Toen leek De Vries begrepen te hebben dat hij geen risico hoefde te nemen om zijn wereldtitel binnen te slepen. De man uit Sneek consolideerde zijn zevende plaats, verloor in de laatste ronde nog een plaatsje, en werd ondanks dat wereldkampioen Formule E 2021-2022. Hij is de eerste wereldkampioen ooit in de Formule E, omdat de klasse pas sinds dit seizoen die status heeft gekregen van de FIA.

Norman Nato won de race. Oliver Rowland werd tweede, Stoffel Vandoorne derde. Frijns werd twaalfde.

29 reacties

Viaplay
x
Interview Horner exclusief: Red Bull tast in het duister over impact van nieuwe F1-regels