Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

Ongeloof over McLaren-strategie: "Papaya Rules? Eerder Papaya Fails!"

Hét moment van de GP van Qatar was de eerste ronde pitstops onder de safety car, en vooral het feit dat McLaren buiten bleef en zo de overwinning effectief aan Max Verstappen gaf. Ook Mike Hezemans en Tim Coronel snappen er helemaal niets van en fileren het team in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365.

Piastri race Qatar
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Ronde 7: dat was de ronde die bij alle teams nog voor de race in het geheugen gegrift was. Het was dan ook geen verrassing dat toen de safety car juist in die ronde naar buiten kwam, alle teams ervoor kozen om hun coureurs binnen te roepen voor een pitstop. Behalve McLaren dan, want Oscar Piastri en Lando Norris bleven buiten. Het resultaat was een gratis pitstop voor bijna heel het veld en uiteindelijk kon Max Verstappen fluitend naar de overwinning rijden.

De keuze van McLaren heeft dan ook voor het nodige ongeloof gezorgd bij analisten, experts en kijkers. Mike Hezemans en Tim Coronel proberen in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365 redenen te bedenken waarom het team uit Woking deze keuze maakte, maar kunnen geen goede reden verzinnen.

Hezemans begint: "Ik heb met ongeloof zitten kijken. Hoe kan je dit doen als McLaren zijnde? Ik denk dat de strateeg van Red Bull ook gedacht zal hebben: 'Heb ik iets gemist? Doe ik iets fout?', maar vervolgens kwam de rest van het veld erachter aan. Het is een mega, mega, megafout en ik snap ook niet hoe deze keuze überhaupt tot stand is gekomen. Al rijd je voor het eerste jaar in de Formule 1, dan nog weet je dat je tijdens een situatie als deze naar binnen moet komen."

Coronel voegt daar vervolgens aan toe: "Bizar. Met zoveel belangen, zoveel geld, en de hele wereld die op je nek zit. Dan heb je een heel team wat in Engeland en in de pitstraat zit. Allemaal mensen die met de strategie bezig zijn. En dan dit verzinnen? Nee, sorry."

Bang om te benadelen?

Teambaas Andrea Stella liet na de race weten dat McLaren bang was om de coureurs in het verkeer terug de baan op te laten komen. Hezemans begrijpt niet hoe de McLaren-teambaas tot die conclusie kon komen. 

"Je zegt gewoon ronde 7. Als in of na ronde 7 een safety car komt, kom je binnen. Het kan niet anders. Het meest logische zou nog zijn dat ze dachten dat ze snel genoeg waren om die 26 seconden dicht te rijden, want die geven ze gratis weg aan de rest. Het is namelijk ook geen kwestie van positie op de baan."

"Als Piastri binnen was gekomen, dan had hij sowieso nog aan de leiding gereden, want degenen die vierde, vijfde, zesde zijn, die gaan toch ook naar binnen. Iedereen wist het. Misschien hebben ze bij McLaren dan toch het idee gehad dat ze mogelijk iemand benadeelden, of wat dan ook. Als ze dat willen met hun Papaya Rules... Het is eerder Papaya Fails op dit moment."

Ook interessant:

Max Verstappen greep de laatste strohalm in de jacht op zijn vijfde wereldtitel in de Formule 1. Hij won de GP van Qatar, terwijl McLaren strategisch in de fout ging. Tim Coronel, Mike Hezemans en Joris Mosterdijk laten hun licht schijnen op het spektakel in Qatar, en kijken vooruit naar het ultieme titelgevecht in Abu Dhabi in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!

Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Claim jouw bonus!

Praat mee!

Nooit meer iets van de Formule 1 missen? Dat kan! Zet met een druk op de knop de Formule 1-kalender van 2025 in jouw agenda. Gebruik de button hieronder om hem in de agenda van je smartphone of pc te plaatsen en mis geen seconde van het nieuwe seizoen!

+ Toevoegen aan agenda + Toevoegen aan agenda

We hebben ook een versie met alleen de race en kwalificatie.
klik hier voor deze versie en meer uitleg.

x
Breaking Dit is de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen in 2026