Max Verstappen slaagde er net niet in om poleposition te bemachtigen tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Singapore. Hij noteerde de op een na snelste tijd, een kleine twee tienden langzamer dan polesitter George Russell, en zal de race dus vanaf de tweede plek aan gaan vangen.
Verstappen kreeg het echter wel voor elkaar de beide McLarens achter zich te houden. Oscar Piastri en Lando Norris kwalificeerden zich respectievelijk als derde en vijfde, maar waren geen partij voor de Nederlander. Zo deelde Verstappen een eerste tikje uit aan zijn voornaamste concurrenten, en wordt des te meer duidelijk dat Red Bull een belangrijke stap voorwaarts heeft gezet.
De RB21 lijkt het namelijk goed te doen op het Marina Bay Street Circuit, terwijl het team daar de afgelopen jaren juist veel moeite had. Dat suggereert dat de meest recente ontwikkeling, die speciaal geïntroduceerd werd voor deze race, succesvol is. Red Bull pakt het daarin net iets anders aan dan de concurrentie, want McLaren heeft voor deze race bijvoorbeeld niets nieuws meegenomen.
Bij Red Bull gaat het om een nieuwe voorvleugel met een gewijzigde camber op de eindflap, die zorgt voor een hogere downforce aan de voorkant zonder de balans, die sinds het introduceren van de nieuwe vloer in Monza een stuk beter is geworden, te verstoren. De nieuwe voorvleugel genereert aanzienlijk meer verticale belasting dan zijn voorganger en, nog belangrijker, verdeelt die belasting op een manier die de algehele balans van de auto optimaliseert.
Bekijk hieronder hoe de nieuwe voorvleugel van Red Bull eruit ziet. De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Lakmoesproef
Het raceweekend in Singapore werd vanaf het begin al gezien als een soort lakmoesproef voor Red Bull. Op het Marina Bay Street Circuit moest de Oostenrijkse renstal aan gaan tonen in staat te zijn de concurrentie uit te kunnen dagen. Waar het Baku City Circuit juist gezien werd als een ideaal circuit voor de karakteristieken van de bolide, zou het circuit in Singapore juist één van de meest uitdagende circuits zijn. Met name vanwege de teleurstellende prestaties van de RB21 op andere circuits met hoge downforce, zoals de Hungaroring.
Vanaf de eerste training werd echter al meteen duidelijk dat de aanpak van Red Bull overeenkwam met een strategie van anderhalf jaar geleden (2023). Niet specifiek die uit Singapore, waar de RB19 tegen de verwachtingen in juist niet competitief was en Red Bull voor de enige keer dat jaar de zege niet kon pakken, maar wel in het aloude vermogen van het team om de auto sessie na sessie te verbeteren.
De data van de tweede training lieten ook al zien dat Red Bull op basis van race pace de strijd aan zou kunnen gaan met de McLarens, zeker ook omdat de MCL39 wat onrustig leek en tijdens sommige runs gebrek had aan grip bij het uitkomen van sommige bochten. Dat is enigszins in tegenspraak met een sterk punt van de auto, namelijk de tractie bij het uitkomen van de bochten.
Op basis van de gegevens die tijdens de vrije trainingen zijn verzameld, heeft Verstappen dus een goede kans om een belangrijke rol te gaan spelen in de strijd om de overwinning. Zo zou hij zijn achterstand in het rijderskampioenschap ook kunnen verkleinen. Wat twee races geleden nog onmogelijk leek, is inmiddels veranderd in een moeilijke, maar niet langer onmogelijke uitdaging.
Tot slot is het ook nog de moeite waard om kort een blik te werpen op de sidepods. Het is niet opgenomen in de officiële inzendingen voor deze Grand Prix, maar de beide RB21-bolides (zowel van Verstappen als van Yuki Tsunoda) beschikken over de nieuwste evolutie van de sidepods.
Bekijk hieronder de sidepods van de RB21 van dit weekend.
Deze zijn voorzien van een nieuw ontworpen verticale inlaat aan de voorkant, met een omgekeerde driehoekige dwarsdoorsnede. Deze verandering heeft de interne aerodynamica van de auto verbeterd en stuurt de luchtstroom over het undercut-gebied, wat uiteindelijk de efficiëntie van de bodem van de auto verbetert.
Pakt Max Verstappen weer een podium of zege? Bij Unibet ontvang je dan liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!