Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Ook McLaren pleit voor strengere aanpak Red Bull en co

Op de woensdag in Monaco wist Lewis Hamilton de headlines te halen door te stellen dat Red Bull harder aangepakt moest worden door de FIA. De kampioen krijgt bijval, van McLaren wel te verstaan.

Lewis Hamilton zag dat Red Bull op twee manieren profiteerde van de in zijn ogen willekeurige manier waarop de FIA de regels probeert te handhaven. In zijn ogen profiteert Red Bull te lang van de inzet van een flexibele achtervleugel en daarnaast mocht Red Bull volgens Hamilton als enige team de bandenwarmers van de banden halen tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Spanje. Hij riep de FIA op het oneerlijke voordeel voor Red Bull een halt toe te roepen . Lewis Hamilton staat niet alleen in deze. Ook McLaren-teambaas Andreas Seidl verwacht méér van de FIA. Men pakt het probleem van 'bendy wings' wel aan, maar pas halverwege juli moeten de auto's helemaal conform de nieuwe reglementen zijn: "Het was duidelijk wat er in Barcelona gebeurde en we zijn blij dat de FIA actie onderneemt met een technical directive ", zo zei hij in gesprek met onder andere RacingNews365 . "We zijn het alleen sterk oneens met de tijd die de teams ervoor krijgen om de zaken aan te passen. Die teams, want het gaat om meer teams, hebben al enkele races lang een voordeel gehad van iets dat duidelijks haaks staat op de reglementen. Om hen nu toe te staan langer van dat voordeel te profiteren is iets waar wij niet achter kunnen staan en waar wij al met de FIA over spreken." Net als Hamilton is Seidl bang dat teams als Red Bull met name op de lange rechte stukken van Bakoe over enkele weken gigantische voordelen genieten met een flexibele vleugel: "Met de afstelling kun je dan meer inzetten op downforce in plaats van topsnelheid. Het is een thema dat eens in de zoveel tijd de kop opsteekt. Maar er zijn reglementen en daar moet elke auto aan voldoen, zo simpel is het." Seidl zegt niet iemand te zijn die snel een protest zal indienen tegen een ander team, maar hij blijft er naar eigen zeggen bovenop zitten: "Dat de vleugels de load-tests doorstaan, is niet het enige criterium om te bepalen of een auto legaal is of niet. In Barcelona hebben we gezien wat er gebeurde en we hopen dat de FIA streng optreedt, want het is onacceptabel dat teams die wél aan de regels voldoen benadeeld worden. We blijven dus in gesprek met de FIA om op de hoogte te blijven van hoe men erop toeziet dat de betreffende teams deze onderdelen niet meer inzetten."

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'