Na de Grand Prix van Azerbeidzjan ging het bergafwaarts met de prestaties van Sergio Perez. In Miami vertrok Perez vanaf poleposition, maar werd hij - op pure snelheid - verschalkt door teamgenoot Max Verstappen. Dat terwijl Verstappen de race aanving vanaf de negende stek. Het raceweekend dat daarna plaatsvond, in Monaco, ging opnieuw niet van een leien dakje voor Perez. De Mexicaanse coureur crashte in het eerste kwalificatiedeel en werd na een rampzalige race uiteindelijk zestiende. Toch stelt de Red Bull-coureur dat hij pas één week later, in Barcelona, echt in een gat viel, zo onthult hij tegenover Auto, Motor und Sport. "Meestal is het zo dat de auto aan het begin van het seizoen beter bij mij past. Alles voelt dan vanzelfsprekend aan. Maar dan komt het moment waarop ik meer moet nadenken over hoe ik het maximale uit de auto kan halen, wat me beperkt. Dit jaar was Barcelona het keerpunt", aldus de Mexicaan.
De teamgenoot van Max Verstappen geeft uitleg hoe het komt dat alles veranderde vanaf de Grand Prix van Spanje. "Er kwam een upgrade op de auto, maar het zou eenvoudig zijn om alles daarop af te schuiven, Mijn engineers zeggen dat het moeilijk is uit te leggen hoe een bepaalde aerodynamische wijziging invloed heeft op iemands rijgedrag, waarbij de ene coureur meer moeite heeft dan de andere. Ze komen met upgrades om de auto sneller te maken, iets dat ook is gebeurd. Ik had daarna echter moeite met het besturen van de auto. Het overkomt ook andere coureurs. Het kan zijn dat een bepaalde eigenschap niet bij je rijstijl past." Ondanks zijn upgrade-argumenten steekt Perez de hand in eigen boezem: "Ik moest me aanpassen, maar ben daar niet zo snel in geslaagd als ik had moeten zijn."
'De moeilijke tijden liggen achter me'
Of een wijziging van de setup kan helpen een beter gevoel te krijgen in de auto? Niet echt, stelt Perez. "Als je dat probeert, is de uitkomst vaak hetzelfde. De auto wordt dan voor jou makkelijker te besturen, maar tegelijkertijd ook langzamer." De zesvoudig Grand Prix-winnaar legt tevens uit hoe het komt dat hij meer moeite heeft met de kwalificatie dan de race: "Als de banden koud zijn of de omstandigheden veranderen, heeft dat een grote invloed. Ik kan de auto dan niet op een natuurlijke manier besturen. In de race is dat minder, omdat de manier waarop ik de auto bestuur dan mee verandert met het bandenmanagement." Perez sluit het interview met een goed gevoel af. "Maar ik heb sinds enkele races een beter gevoel in de auto. De moeilijke tijden liggen achter me, zelfs als de omstandigheden lastig zijn."
Meest gelezen