In 2006 was het de laatste keer dat Michelin aanwezig was in de Formule 1. De laatste jaren heeft Pirelli een monopoliepositie, maar het contract met de Italiaanse bandenfabrikant loopt aan het eind van 2024 af. Een kans voor andere leveranciers om te kijken of zij in de Formule 1 willen stappen. Daarbij zijn ook de ogen gericht op een mogelijke comeback van Michelin. Florent Menegaux, CEO van Michelin, gooit de deur niet helemaal dicht, maar onder de huidige voorwaarden zal zijn bedrijf niet terugkeren in de Formule 1. De nadruk ligt volgens hem teveel op bandendegradatie 'om de show te verbeteren'. "De vraag is, hoe kunnen we technologie gebruiken om een goede show te hebben? En daar komt F1 om de hoek kijken. We zijn al heel lang met hen in gesprek en we zijn het niet met elkaar eens", vertelt Menegaux aan The Drive . "Omdat zij zeggen dat je voor de show banden moet hebben die zichzelf vernietigen. En ik denk dat wij niet weten hoe dat moet. Dus we kunnen niet akkoord gaan. De teams moeten de prestaties van de banden begrijpen en gebruik maken van het feit dat de band van de eerste tot de laatste ronde op het circuit presteert."
Menegaux legt nog maar eens uit waarom Michelin wel betrokken is bij de racerij. "Op de eerste plaats gaat het niet om de show. Het gaat niet om het merk. Het gaat om de technologie. Wij zitten in de racerij omdat het de beste manier is om heel snel nieuwe technologie live te testen." Dat er daarnaast meer factoren zijn, is volgens Menegaux mooi meegenomen. "Natuurlijk zijn er andere voordelen. Een daarvan is de show. Een bijkomend voordeel is de merkbekendheid. Maar in termen van naamsbekendheid is Michelin een van de bekendste merken ter wereld. We hoeven dit niet te doen."
Meest gelezen