De bandencompounds die bandenfabrikant Pirelli heeft meegenomen naar het Marina Bay Street Circuit zijn niet bepaald verrassend. De harde C3, medium C4 en zachte C5 zullen niet echt voor verrassingen zorgen, en de ideale strategische opties die Pirelli voorstelt, variëren dan ook enigszins van elkaar.
De bandenfabrikant spreekt maar liefst van drie opties voor een éénstopper. In het geval van starten op de mediums wissel je tussen ronde 26 en 32 naar een setje hards, maar als team kun je er ook voor kiezen die volgorde om te draaien. Dan start je op een setje hards en wissel je tussen ronde 32 en 38 naar de mediums.
Voor de coureurs en teams die het anders willen aanpakken, is starten op de zachte band ook nog een optie. Pirelli gaat er in de ideale strategie vanuit dat de band met de rode wang een ronde of 20 mee zal gaan, om vervolgens tussen ronde 20 en 26 naar een setje harde banden te wisselen. Gezien de levensduur van de mediums zou dat nét geen optie zijn, aangezien er in totaal 62 ronden verreden worden en de medium zo’n 30 ronden meegaat.
Maar het blijft niet bij eenstoppers, want Pirelli schuift ook een optie met twee stops naar voren. Nu de snelheid in de pitstraat is verhoogd van 60 naar 80 kilometer per uur, duurt een pitstop gemiddeld minder lang dan anders. Dat zou het aantrekkelijker moeten maken om twee keer te stoppen. Mocht een team voor die optie kiezen, raadt Pirelli aan te starten op de zachte banden. Vervolgens wissel je tussen ronde 13 en 19 naar de harde band, en tussen ronde 34 en 40 naar de medium voor de slotfase van de race.
Bekijk de voorzet voor ideale strategieën van Pirelli hieronder. De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Overgebleven bandensets
Met vier verschillende opties krijgen de teams het nog druk aan de pitmuur, want er zal wel wat gepuzzeld moeten worden om alles passend te krijgen, mocht er bijvoorbeeld een safety car de baan op komen. Voor de coureurs van de topteams is de kans echter klein dat er strategische verrassingen aan zitten te komen.
Voor de coureurs van McLaren, Mercedes, Ferrari én Max Verstappen geldt namelijk dat er nog één setje nieuwe hards, één setje nieuwe mediums en vier gebruikte setjes softs klaarliggen. Dat geldt ook voor Isack Hadjar, Oliver Bearman en Fernando Alonso, die de top tien compleet maken.
Yuki Tsunoda wijkt daar iets vanaf en heeft nog een nieuw setje softs over, nadat hij in de kwalificatie al in Q2 uitviel. Zo heeft hij dus wel een strategisch voordeel, maar de kans is klein dat hij daar echt van kan profiteren.
Wel hebben de topcoureurs nog de optie om voor alle mogelijke strategische scenario’s te kiezen. Het is nog even de vraag of een setje gebruikte softs wel ideaal is om onder de auto te schroeven en of de coureurs het eventueel aandurven om voor een tweestopper te gaan. Maar de mogelijkheid is er wel, dus wie weet zien we nog een paar strategische gokjes voorbij komen tijdens de race.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!