Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Pirelli

Pirelli stipt mogelijk probleem aan voor GP China

Tijdens het laatste deel van de sprintkwalificatie in China kwamen bijna alle coureurs in de problemen. De chaos op de baan was een spektakel voor de toeschouwers, maar een lastige situatie voor de teams en coureurs. Volgens Pirelli waren er verschillende oorzaken aan te wijzen, waar deze situatie door is ontstaan.

pirelli
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Al voor de start van het weekend werd er gevreesd dat het 'vernieuwde' asfalt in Shanghai voor een herhaling van de GP van Turkije uit 2020 kon zorgen. Het gebrek aan grip werd in de eerste vrije training al duidelijk, maar werd geleidelijk aan beter. Tijdens de sprintkwalificatie kwam daar echter een nieuwe factor bij: het begon te regenen. De chaos op het circuit was compleet, want het Shanghai International Circuit veranderde in een ijsbaan en de coureurs hadden moeite om de intermediate banden aan de gang te krijgen. Volgens Pirelli had dit meerdere redenen.

Niet alleen de teams waren verrast door de staat van het circuit in Shanghai, ook Pirelli wist pas vlak voor het weekend hoe de baan er bij lag. Sportief directeur van Pirelli, Simone Berra, vertelt tegenover onder meer RacingNews36: "Wij waren ook verrast. We zagen dit alles pas doen we woensdag onze gewoonlijke baaninspectie deden. Daarna hebben we het aan de FIA voorgelegd en die gaven aan dat er een bitumen laag over het asfalt was aangebracht. Niet om de grip te verbeteren, maar puur om de baan te beschermen."

Toch zag Berra dat het circuit geleidelijk aan meer grip begon te genereren: "Deze laag heeft wel impact gehad op de gripniveaus, vooral vanmorgen tijdens de vrije training. Er was ongeveer 15% minder grip dan normaal. Maar houdt er wel rekening mee dat die laag al begint weg te slijten, vooral op de racelijn. Deze trend zal zich morgen alleen maar voortzetten."

Chaos in sprintkwalificatie

Aan het einde van de sprintkwalificatie, was daar ineens een flinke regenbui. Het zorgde voor chaos op de baan en in de pitstraat. Alle teams wilden zo snel mogelijk naar buiten, om op een zo ideaal mogelijk moment een tijd te zetten. Deze file was volgens Berra medeverantwoordelijk voor de chaos met de intermediate banden.

"Het lag voor een deel aan het feit dat de meeste coureurs aan het einde van de pitstraat gingen wachten. Sommigen stonden daar minuten lang, waardoor je heel moeilijk temperatuur in de banden kunt houden, vooral bij de voorbanden. Dan moeten ze een paar rondjes pushen voor ze weer op de juiste temperatuur zijn en om grip te genereren", verklaart Berra. "Op het einde zag je dat de banden weer in hun 'working window' zaten, maar was de grip van het circuit weer enorm laag. Die combinatie van glad asfalt en koudere banden zorgde voor dit effect."

Berra is wel voorzichtig als het gaat om actie in de races, vooral vanwege het gebrek aan grip buiten de racelijn: "Omdat we de baan als het ware aan het 'schoonvegen' zijn, is het vooral de racelijn waar steeds meer grip komt. Het verschil met de gebieden buiten de racelijn zal erg verschillend zijn. Dan is iets wat de coureurs moeten overwegen als ze bijvoorbeeld willen inhalen."

"Nu de baan langzaam maar zeker aan het verbeteren is, zullen de omstandigheden stabiliseren. Wanneer je ook maar beetje buiten de racelijn gaat, zul je met volledig andere gripniveaus te maken krijgen. Zelfs al ga je maar met twee banden op het 'vieze' gedeelte van de baan, kan dit de auto enorm instabiel maken. Ik denk zeker in de bochten 12 en 13, de lange rechterdoordraaier, kunnen er problemen ontstaan met tractie. Heb je de verkeerde kant van de baan te pakken, kun je héél veel tijd verliezen."

Praat mee!

Viaplay
x
Italiaanse media Jubelende Italiaanse media plaatsen vraagtekens bij snelheid Red Bull, loven 'groot kampioen' Verstappen