Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Azerbeidzjan 2024

Pirelli helpt teams op weg met ideale strategie voor GP Azerbeidzjan

Max Verstappen begint de Grand Prix van Azerbeidzjan vanaf de zesde plaats, nadat het tijdens de kwalificatie weer niet helemaal leek te lukken. Op snelheid lijkt hij zijn meerdere te moeten erkennen in de concurrentie, maar kan hij nog ergens een strategisch voordeel vinden?

Verstappen FP3 Baku
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Max Verstappen kwam er niet aan te pas tijdens de kwalificatie op het Baku City Circuit. Hij was nog aardig tevreden over zijn snelle ronden en de balans tijdens Q2, maar in Q3 leek het allemaal weer bergafwaarts te gaan. Hij moest zijn meerdere erkennen in de beide Ferrari-coureurs, maar zag ook hoe teamgenoot Sergio Perez een snellere ronde neerzette. Het enige voordeel voor Verstappen lijkt haast te zijn dat Lando Norris, zijn grootste rivaal in de titelstrijd, verder naar achteren zal starten.

Dan blijft er nog één vraag over: kunnen de teams nog een verschil maken met de strategie? Pirelli verwacht dat een eenstopper in de meeste gevallen de beste optie zal zijn voor de coureurs, terwijl de sets zachte banden eigenlijk niet in het verhaal voor lijken te komen. De coureurs die besluiten op de medium-banden van start te gaan, zouden volgens Pirelli tussen ronde 14 en 24 al naar binnen moeten voor een pitstop. De alternatieve strategie, dus starten op de harde band, zou een pitstop tussen ronde 27 en 37 betekenen. 

Verder wordt het idee van een tweestopper ook nog aangedragen voor Pirelli, waarbij de coureurs tussen ronde 7 en 15 van een set medium naar een set harde banden wisselen, om vervolgens tussen ronde 24 en 32 weer naar binnen te gaan voor een volgend setje harde banden. Of teams echt voor deze strategie zullen kiezen blijft nog maar de vraag, vooral met het oog op een eenstopper als ideale strategie. 

De tekst gaat verder na de afbeelding.

Beschikbare banden

Wat de beschikbare sets banden betreft lijkt er niet echt sprake te zijn van grote verrassingen. De coureurs van Red Bull, Ferrari en McLaren hebben twee nieuwe sets harde banden en een nieuwe set medium-banden ter beschikking. Daarmee zouden de teams dus nog kunnen kiezen voor de tweestopper die Pirelli bij de ideale strategieën benoemde. 

Opvallend is daarentegen wel dat Mercedes voor een iets andere aanpak heeft gekozen tijdens de trainingen en kwalificatie. Zowel Lewis Hamilton als George Russell hebben nog één setje nieuwe harde banden over, maar ook nog een setje nieuwe medium-banden én een set gebruikte medium-banden. Met deze toch ietwat afwijkende beschikbare banden lijkt een tweestopper eigenlijk geen optie meer voor Mercedes. 

Wat de coureurs van de topteams betreft lijkt Norris de enige te zijn die nog beschikt over een andere optie. Hij heeft, na zijn teleurstellende kwalificatie, nog drie nieuwe setjes zachte banden over bovenop die twee setjes harde banden en dat setje mediums. Het Baku City Circuit is als stratencircuit natuurlijk anders dan bijvoorbeeld het circuit in Monza, waar we twee weken geleden ook op een eenstopper mikten. Toch kan het nog een voordeel zijn om een setje zachte banden ter beschikking te hebben, mocht de bandenslijtage niet te extreem zijn en er nog een gaatje zijn om zachte banden te gebruiken. 

Bekijk hieronder de beschikbare banden per coureur. 

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Praat mee!

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal