Formule 1-bandenleverancier Pirelli gaat met een redelijke handicap richting het seizoen van 2021. Nu de teams hebben besloten het 2020-rubber niet te willen gebruiken en in plaats daarvan aan te houden aan de huidige compounds, verliest Pirelli de mogelijkheid om een jaar lang aan data te vergaren met het nieuwe materiaal. Mario Isola, hoofd van de motorsportafdeling van het bedrijf, is daarover behoorlijk teleurgesteld. Isola heeft ten overstaan van RacingNews365 namelijk aangegeven dat het 2020-rubber in zekere zin een voorloper van de 2021-compound was. Althans, in de zin dat Pirelli in de nieuwe banden allerlei ideeën had verwerkt die het had willen uitproberen om een zo goed mogelijke compound voor 2021 te ontwikkelen. "Ik ben van mening dat het 2020-rubber een verbetering is ten opzichte van het huidige materiaal, alleen al om het feit dat we er bepaalde ideeën en concepten in hebben verwerkt die we kunnen meenemen naar 2021. Bepaalde aspecten van die nieuwe band zijn overdraagbaar naar het rubber dat we voor 2021 willen maken. Met de keuze om het 2019-rubber aan te houden, verliezen we de mogelijkheid om een jaar lang met die ideeën aan de slag te gaan en deze verder uit te werken", vertelt Isola. De Italiaan kan de logica van de Formule 1-teams niet goed volgen: "Het is voor mij best vreemd dat de teams besluiten de 2019-band te willen houden voor komend seizoen. Aan het begin van het jaar werd er namelijk veel geklaagd over de huidige compounds, maar nu blijkt dat deze eigenlijk helemaal zo slecht niet zijn als destijds werd beweerd", concludeert Isola. Kan Max Verstappen volgend jaar met Red Bull een gooi doen naar de titel? Het panel van de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, bestaande uit autocoureurs Tim en Tom Coronel evenals F1-journalist Ruud Dimmers, sluit het niet uit.
Meest gelezen