Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli: "Snel slijtende banden slecht voor de Formule 1"

Pirelli denkt niet dat de Formule 1 de juiste koers vaart door steeds sneller slijtende banden van Pirelli te verwachten. Het hele idee dat er door meer gevarieerde strategieën spannender races ontstaan, werkt compleet averechts.

Pirelli bevindt zich in de Formule 1 in een niet te benijden positie. De Italiaanse bandenfabrikant kan het eigenlijk nooit goed doen, al voldoet het nog zo goed aan alle gestelde eisen. Pirelli kreeg voor 2018 de opdracht om de banden zachter te maken en daarmee gevoeliger voor slijtage. Sneller slijtende banden hadden voor een diversiteit aan strategieën moeten zorgen, maar de éénstopper is dit seizoen vrijwel overal de norm gebleken. Hoewel Pirelli de kritiek te verduren krijgt, valt niet enkel de Italianen iets te verwijten. In plaats van een extra stop te maken, kiezen de teams er namelijk voor hun coureurs nóg voorzichtiger met het rubber om te laten springen, waardoor de Formule 1-optochten nóg saaier worden.

"En dus zijn sneller slijtende banden misschien niet de oplossing voor de Formule 1", zo luidt de logische conclusie van Pirelli-kopstuk Mario Isola. "We moeten ons afvragen of we dit willen en daarover om de tafel gaan zitten. Wat we nu zien is dat hoe zachter wij onze banden maken, hoe voorzichtiger en langzamer de coureurs gaan rijden. Dat moeten we niet willen." Isola verwacht dat er een oplossing kan worden gevonden voor het probleem in de vorm van een compromis: "Met de input van coureurs - kritiek is altijd welkom als het op de juiste manier wordt gebracht - denk ik dat we een manier kunnen vinden om samen tot dezelfde doelen te komen en die kunnen bereiken."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi