Pirelli bevindt zich in de Formule 1 in een niet te benijden positie. De Italiaanse bandenfabrikant kan het eigenlijk nooit goed doen, al voldoet het nog zo goed aan alle gestelde eisen.
Pirelli kreeg voor 2018 de opdracht om de banden zachter te maken en daarmee gevoeliger voor slijtage. Sneller slijtende banden hadden voor een diversiteit aan strategieën moeten zorgen, maar de éénstopper is dit seizoen vrijwel overal de norm gebleken.
Hoewel Pirelli de kritiek te verduren krijgt, valt niet enkel de Italianen iets te verwijten. In plaats van een extra stop te maken, kiezen de teams er namelijk voor hun coureurs nóg voorzichtiger met het rubber om te laten springen, waardoor de Formule 1-optochten nóg saaier worden.
"En dus zijn sneller slijtende banden misschien niet de oplossing voor de Formule 1", zo luidt de logische conclusie van Pirelli-kopstuk Mario Isola. "We moeten ons afvragen of we dit willen en daarover om de tafel gaan zitten. Wat we nu zien is dat hoe zachter wij onze banden maken, hoe voorzichtiger en langzamer de coureurs gaan rijden. Dat moeten we niet willen."
Isola verwacht dat er een oplossing kan worden gevonden voor het probleem in de vorm van een compromis: "Met de input van coureurs - kritiek is altijd welkom als het op de juiste manier wordt gebracht - denk ik dat we een manier kunnen vinden om samen tot dezelfde doelen te komen en die kunnen bereiken."
Het F1-seizoen is afgelopen, maar RacingNews365 gaat volle bak door. Op 13 december kan jij aanwezig zijn bij ons live event. Een toffe F1-avond met een live F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk! Tevens ga jij gaat ook zelf racen in een simulator! Ben je een echte kenner? Dat mag je bewijzen in de pubquiz, met toffe prijzen!
Kortom, het ideale avondje uit!
Bestel snel jouw tickets op=op