Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Pirelli

Pirelli verklaart noodmaatregel: "Het was weer een ander probleem"

F1-teams mogen in Qatar maximaal 25 ronden op één set banden rijden. Leverancier Pirelli legt uit waarom.

Tyres Pirelli
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Qatar maakte Pirelli bekend dat er noodmaatregelen werden getroffen. Een coureur mag maximaal 25 ronden op één set banden rijden, waardoor de race sowieso een tweestopper belooft te worden.

Er ontstond best wat controverse over dat besluit, vooral omdat de strategieën waarschijnlijk grotendeels hetzelfde zullen zijn. Mario Isola, directeur motorsport van Pirelli, legt uit waarom de leverancier de maatregel heeft ingevoerd.

"Dat komt door vorig jaar", vertelt Isola tegenover onder meer RacingNews365. "Zoals je weet hadden we tijdens de race een paar lekke banden, maar na de race hebben we de gebruikte banden ook geanalyseerd en het was duidelijk dat ze voor 100% versleten waren, of zelfs meer."

Pirelli kreeg op zaterdag al signalen. "Er was op zaterdag na de sprintrace al een aanwijzing, met 25 à 26 ronden op de teller. De banden werden behoorlijk heet. Tijdens de race, als er 34 of 35 ronden op de teller staan, pushte een coureur de banden eigenlijk tot het uiterste op een circuit met hoge belasting. En dat zonder profiel."

Overmatige slijtage

De risico's nemen dan alleen maar toe. "Wanneer je zonder profiel rijdt, is het risico op een lekke band groter. Je beschadigt de constructie. Daarom hebben wij in maart voorgesteld aan de sportcommissie om de limiet te beperken, en vervolgens hebben we besloten deze richting op te gaan."

Twee jaar geleden was er ook al een limiet in Qatar, toen van 18 ronden. Waarom nu 25? "Het was weer een ander probleem. Twee jaar geleden was er schade aan de zijkant van de band, veroorzaakt door de kerbs. Daarna hebben we opnieuw banden geanalyseerd en om aanpassingen aan de kerbs gevraagd, wat het circuit ook heeft gedaan. Dat was succesvol."

"We vonden daarna geen schade meer aan de zijwand. Maar in dit geval was het een ander probleem, namelijk overmatige slijtage, vooral aan de linkervoorband", sluit Isola af.

Verstappen heeft Norris in het vizier. Kan hij in Qatar verder inlopen? Als de Nederlander op het podium finisht krijg je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 x jouw inzet!

Praat mee!

Nooit meer iets van de Formule 1 missen? Dat kan! Zet met een druk op de knop de Formule 1-kalender van 2025 in jouw agenda. Gebruik de button hieronder om hem in de agenda van je smartphone of pc te plaatsen en mis geen seconde van het nieuwe seizoen!

+ Toevoegen aan agenda + Toevoegen aan agenda

We hebben ook een versie met alleen de race en kwalificatie.
klik hier voor deze versie en meer uitleg.

x
Live Sprintkwalificatie Formule 1 GP Qatar 2025