Na zijn overwinning op de Red Bull Ring leek het erop dat Max Verstappen op Silverstone wederom naar het podium zou rijden, ware het niet dat Sebastian Vettel roet in het eten gooide. Red Bull bleek met de Honda-motor in het achteronder echter sterk op een circuit waar het hebben van vermogen juist heel belangrijk is. Ondanks het gemis van de champagne was dat een behoorlijke opsteker voor het team uit Milton Keynes.
Grote vraag is nu natuurlijk of Red Bull op de Hockenheimring op eenzelfde manier van zich kan doen spreken. Het circuit is ondanks één buitengewoon lang recht stuk geen uitgesproken powercircuit, maar is ook geen Mickey Mouse-baantje. De Duitse omloop is eigenlijk in alle opzichten een gemiddelde baan, iets wat Red Bull misschien wel goed uitkomt. Ja, het team zet stappen, maar blinkt nog nergens écht in uit, niet op motorisch vlak, en ook niet op mechanisch vlak.
Uitblinken doet Lewis Hamilton wel al het gehele jaar. In Oostenrijk moesten de wereldkampioen en Mercedes echter gas terugnemen omdat het team kampte met koelingsproblemen. Ook in Duitsland worden weer hoge temperaturen verwacht, maar Mercedes schijnt een nieuw chassis mee te nemen naar de Hockenheimring, waarmee die problemen tot het verleden moeten behoren.
Kijk overigens niet vreemd op als de Mercedes W10 wat merkwaardig oogt. Het team viert én het 125-jarig bestaan van de autosport én de 200ste Formule 1 Grand Prix uit de geschiedenis van het Duitse merk. Uit sneak previews bleek al dat de zilvergrijze kleuren waarschijnlijk in zijn geheel plaats maakt voor een witte kleurstelling met diverse gekleurde accenten.
Mercedes zal als één de favorieten voor de zege beschouwd worden, al zinnen ook Ferrari en Sebastian Vettel in het bijzonder op sportieve revanche. Vorig jaar vergooide de thuisracer immers een nagenoeg zekere overwinning na een schuiver op de natte baan. De lange rechte stukken op Hockenheim maken dat Ferrari het vermogensverschil met name in de eerste twee sectoren uit kan buiten.
Die andere Duitser in de Formule 1, Nico Hulkenberg, hoopt ondertussen op een betere Grand Prix dan twee weken geleden, toen hij zijn team er flink van langs gaf na in zijn ogen compleet verkeerde strategische calls. Hij voelde zich niet gehoord, maar om als team rivaal McLaren het vuur aan de schenen te brengen, is harmonie binnen het team wel een voorwaarde.
Cijfers en statisitieken GP Duitsland
Lengte circuit: 4.574 meter
Aantal raceronden: 67
Aantal bochten: 17 (6 naar links, 11 naar rechts)
Doorrijdtijd pitstraat: 13,7 seconden
Volgas-percentage: 68%
Benzineverbruik: Hoog
Topsnelheid: 325 km/u
DRS-zones: 2 (tussen bocht één & twee en tussen bocht 4 & 6)
Officieus ronderecord: 1.11,212 (Sebastian Vettel, Ferrari)
Tijdschema Grand Prix Duitsland 2019
Datum | Sessie | Tijd |
---|---|---|
Vrijdag 26 juli | Eerste vrije training | 11:00 - 12:30 uur |
Vrijdag 26 juli | Tweede vrije training | 15:00 - 16:30 uur |
Zaterdag 27 juli | Derde vrije training | 12:00 - 13:00 uur |
Zaterdag 27 juli | Kwalificatie | 15:00 - 16:00 uur |
Zondag 28 juli | Race | 15:10 uur |
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
GP Duitsland 2019 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!