De hitte was door onweersbuien verdwenen uit Hockenheim, maar de derde vrije training ging onder droge omstandigheden van start. Met een temperatuur van 24 graden was er sprake van een verschil van liefst 15 graden ten opzichte van een dag eerder.
In de laatste training ter voorbereiding op de, mogelijk natte, kwalificatie richtten de coureurs zich voornamelijk op het vinden van de juiste setup voor deze middag. De zachte (rode) band werd dan ook veelvuldig gebruikt door de coureurs, die soms moeite hadden met het lage gripniveau van de baan. Door de regenbuien is veel van het gisteren neergelegde rubber weggespoeld.
De beide Ferrari's nestelden zich direct aan kop van het veld, waarbij Charles Leclerc de eerste 1.12 van het weekend klokte. Max Verstappen liet lang op zich wachten en koos er als enige van de topcoureurs voor om op de medium band zijn eerste run te maken. Het bracht hem de derde tijd op zes tienden van Lerclerc, die op de zachte band reed.
In de slotfase van de training maakten alle coureurs zich op voor een kwalificatiesimulatie op de zachte band, waarmee er een voorzichtige balans opgemaakt kon worden van de onderlinge krachtsverhoudingen. Vooraan versnelden de beide Ferrari's, waarbij Leclerc de nummer een positie behield.
Verstappen wist de beide Ferrari's te splitten door een keurige tweede tijd te noteren op de zachte band op minder dan twee tienden. De Red Bull-coureur bewees daarmee dat de achterstand van gisteren inderdaad niet de ware snelheid van de RB15 liet zien. Teamgenoot Pierre Gasly moest wederom veel toegeven en klokte slechts een achtste tijd op acht tienden van zijn teamgenoot.
Mercedes mengde zich in de laatste tien minuten in het gevecht om de voorste plaatsen, maar gaf verrassend genoeg veel tijd toe. Hamilton verloor zijn snelste rondetijd, op vier tienden van Leclerc, doordat hij de tracklimits overschreed en kwam niet verder dan een zesde tijd bij een nieuwe poging.
De kwalificatie begint vanmiddag om 15:00 uur met een kans van zestig procent op regen. Vanzelfsprekend kan je deze sessie live volgen op RacingNews365.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
GP Duitsland 2019 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!