Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Rolverdeling is duidelijk bij Red Bull: "Max is uiteindelijk de baas"

Max Verstappen en zijn race-engineer Gianpiero Lambiase zijn al een hele lange tijd een twee-eenheid en inmiddels hebben ze samen drie wereldtitels veroverd. De Brit gaat in op de relatie met Verstappen en weet duidelijk hoe het zit met de rolverdeling tussen coureur en race-engineer.

Verstappen GP Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Waar Max Verstappen eerst met Xevi Pujolar als race-engineer te maken had in zijn tijd bij Toro Rosso, ging hij na zijn overstap naar Red Bull in 2016 samenwerken met een andere race-engineer: Gianpiero Lambiase. Inmiddels lijken de twee niet meer zonder elkaar te kunnen, al is dat lang niet altijd zo. Zo weigerde Verstappen een call van Lambiase tijdens de Grand Prix van Brazilië van 2022 om van positie te ruilen met teamgenoot Sergio Perez.

"Ik denk dat het in elke relatie onvermijdelijk is dat er meningsverschillen zijn", zo zegt de race-engineer van Verstappen tegenover de BBC. "Het eerste wat je moet doen, is dat accepteren. Daarna moet je elkaar erop vertrouwen dat je het voor het grotere geheel doet en dat er geen boze ondertoon in zit. Dat is de kern van de relatie."

Daarnaast is de rolverdeling tussen de twee heel duidelijk. "Ik moet als race-engineer begrijpen dat Max uiteindelijk de baas is, en dat is dat dus niet ben. We werken allemaal in een omgeving waar er druk op de ketel staat en de coureur bevindt nog op een hoger niveau. En als een oudere man wil ik graag denken dat ik volwassen genoeg ben om een stapje terug te doen en dat Max zich even kan uiten als dat nodig is, maar ook om hem te laten begrijpen waarom er beslissingen worden genomen."

'Jongere broer'

Lambiase vervolgt: "Als ik een ja-knikker was, dan was ik allang weggeweest. Maar we hebben met z'n tweeën net die eerlijkheid in onze relatie dat we bot en rechtdoorzee kunnen zijn als dat nodig is. Ik zie Max eerlijk gezegd ook echt als een jongere broer. We kunnen op elk moment over alles en iedereen praten. We zijn op het punt gekomen dat we volledig relaxed zijn en we elkaar op ons gemak voelen bij elkaar."

De Brit ziet zich niet zo snel nog een race-engineer bij een andere coureur zijn. "Misschien spreek ik voor mijn beurt, maar ik denk niet dat ik nu nog interesse zou hebben om met een andere coureur samen te werken. En na het succes dat we samen met Max hebben gehad, door te werken met een van de grootste talenten die de sport ooit heeft gezien, denk ik niet dat het eerlijk zou zijn tegenover een andere coureur, vanuit zijn perspectief of het mijne, om te proberen te evenaren wat we met Max hebben bereikt", zo sluit Lambiase af.

Ook interessant:

Kunnen we van een enerverende GP van Australië spreken? Qua spanning misschien niet, maar er gebeurde genoeg. Red Bull blijkt niet onfeilbaar en dat is iets waar de concurrentie maar wat graag gebruik van wil maken.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Video Droomoverstap Hulkenberg zet F1-coureursmarkt op scherp