Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull bereikt akkoord met beoogde nieuwe F1-coureur, maar moet op FIA-besluit wachten

Red Bull is rond met Colton Herta. De IndyCar-coureur is de beoogde vervanger van Pierre Gasly bij AlphaTauri, maar men is nog afhankelijk van een coulant gebaar van de FIA.

Silly season is in volle gang en iemand die voor de zomerstop had voorspeld dat Red Bull een IndyCar-coureur aan zou willen gaan trekken als vervanger bij AlphaTauri van de naar Alpine vertrekkende Pierre Gasly, dan was deze persoon waarschijnlijk voor gek verklaard. Toch zijn alle partijen het nu eens geworden voor die twee transfers, zo bevestigt Red Bull-adviseur Helmut Marko in gesprek met Speedcity Broadcasting on SiriusXM. "Wonder boven wonder zijn alle partijen en teams die er bij zijn betrokken het eens geworden met elkaar. We hebben een overeenkomst kunnen sluiten", aldus de Oostenrijker. Het gaat om Colton Herta, een 22-jarige IndyCar-coureur, die als een van de grootste talenten van Amerika wordt beschouwd. Alhoewel de coureur nog zijn fouten maakt, heeft hij in de spannende IndyCar-klasse al zeven overwinningen achter zijn naam staan. Naar verluidt doelt Marko met 'alle partijen' op Andretti, het IndyCar-team waar Herta voor rijdt, en McLaren, bij wie de coureur een testcontract heeft waar een F1-optie in stond.

Superlicentie

Er is echter een probleem. Om in aanmerking te komen voor een F1-zitje moet een coureur een zogeheten superlicentie hebben, die de FIA uitreikt aan een coureur als hij 40 punten heeft verzameld voor deze licentie. Deze punten worden uitgedeeld aan de hand van resultaten in andere raceklassen. Je behoudt superlicentiepunten drie jaar, dus als je in 2023 in aanmerking wil komen voor een F1-zitje, dan wordt er gekeken naar de superlicentie punten die je in de periode 2020, 2021, 2022 hebt gescoord. In de sterk bezette IndyCar-klasse, het hoogste single seater niveau in Amerika, worden echter relatief weinig punten uitgedeeld. De kampioen krijgt weliswaar 40 punten, maar de nummer vier krijgt er bijvoorbeeld slechts 10. Als je in de Formule 2 vierde wordt, krijg je daarentegen 30 superlicentie punten. Op het moment van spreken heeft Colton Herta door een zevende (2019), derde (2020) en vijfde (2021) plek in het IndyCar-kampioenschap 32 superlicentiepunten achter zijn naam staan. 8 te weinig dus om de overstap naar AlphaTauri te kunnen maken. Artikel gaat verder onder de afbeelding

Uitzondering

De FIA kan een uitzondering maken en Herta wel een superlicentie geven, maar meerdere teambazen spraken zich daar al negatief over uit . Red Bull is momenteel dus in afwachting van goedkeuring van de autosportbond, waarna men de deal officieel kan maken. "We moeten eerst nog een definitief antwoord krijgen van de FIA", zo vertelt Marko, die denkt er niet lang gewacht zal moeten worden op nieuws. "Ik denk dat we voor het Grand Prix-weekend in Monza (volgend weekend, red.) al een antwoord krijgen." De Red Bull-adviseur denkt dat er wel een uitzondering gemaakt kan worden. "We hebben naar de regels gekeken en overlegd met de FIA. Vanwege de coronaperiode is er een speciale regel waardoor je naar een periode van vier jaar kan kijken er daar drie jaar van kan pakken (wat betreft punten voor de superlicentie, red.). Als een coureur niet genoeg punten heeft zonder dat hij daar schuld aan heeft, dan kan de FIA die punten ook alsnog geven." "Het is dus geen onredelijk verzoek. Colton heeft zeven IndyCar-races gewonnen en die zijn vergelijkbaar met een Grand Prix, dus het zou zonde zijn als hij geen superlicentie kan krijgen", zo sluit Marko af.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'