Alsof de duivel ermee speelde, kwam er een safety car de baan op met nog vijftig ronden te gaan tijdens de GP van Qatar. Zo kregen de coureurs de kans om een 'gratis' pitstop te maken, waarna er nog maar één verplichte pitstop hoefde te worden gemaakt. Nagenoeg iedereen zag zijn kans schoon en dook naar binnen, behalve de McLarens, die daarmee een zeer waarschijnlijke zege in rook zagen opgaan.
Door de zege van Max Verstappen staat hij nu nog maar twaalf punten achter op WK-leider Lando Norris. Waar de Nederlander aanvankelijk leek te worden uitgeschakeld in de titelstrijd, maakt hij met de laatste GP in Abu Dhabi in aantocht weer een serieuze kans. En dat had heel anders kunnen zijn, ware het niet dat Red Bull voorafgaand aan de race al een dergelijk scenario had besproken, zoals het geval was in Qatar.
Red Bull-strateeg Hannah Schmitz liet na de race weten dat er nog enige twijfels waren over het naar binnen halen van Verstappen binnen de Oostenrijkse renstal, maar ze hield uiteindelijk vast aan het plan. Teambaas Laurent Mekies vult dat later aan en geeft toe dat er vóór de race al afspraken waren gemaakt voor het geval dat een situatie als deze zou ontstaan.
"We waren verrast dat McLaren deze kans niet aangreep. Het is na de race natuurlijk makkelijk om te zeggen wat de juiste strategische keuze was, maar het kwam toch als een verrassing. Wij hadden namelijk voor de race al besloten dat we in een situatie als deze direct naar binnen zouden komen, vanaf het eerste moment waarop het zo zou kunnen uitpakken", aldus Mekies tegenover onder meer RacingNews365.
Gat naar McLaren tijdens het weekend gedicht
Even later komt ook het moment aan bod waarop Verstappen Norris bijna inhaalde. De WK-leider ging echter naar binnen voor zijn tweede stop voordat de Nederlander hem daadwerkelijk kon passeren. Aan Mekies wordt gevraagd of Verstappen Norris had opgehouden, mocht hij hem op de baan hebben ingehaald. Het antwoord van Mekies is duidelijk: "Nee, absoluut niet."
Verstappen had natuurlijk een betere strategie dan de McLaren-coureurs, maar daar had hij in theorie niets aan gehad wanneer de McLarens een groot snelheidsvoordeel hadden gehad. Gelukkig voor hem en voor het team is er het hele weekend hard gewerkt om de achterstand op de papayakleurige bolides te verkleinen, en met succes.
"Aan het begin van het weekend lagen we ver achter, ongeveer een halve seconde. Dat was pijnlijk. Maar iedereen in Milton Keynes en in de garage heeft fantastisch werk geleverd om de auto in een ander werkvenster te krijgen en het gat te dichten. Dat gat werd tijdens de kwalificatie al verkleind tot twee tot tweeënhalve tiende."
"En in de race zaten we er nog dichter bij. Ik weet niet zeker of de snelheid gelijkwaardig was of misschien een halve tiende sneller of langzamer. Maar we waren in ieder geval niet meer die tweeënhalve tiende per ronde langzamer. We zaten er in de race dus erg dicht op."
Ook interessant:
Max Verstappen greep de laatste strohalm in de jacht op zijn vijfde wereldtitel in de Formule 1. Hij won de GP van Qatar, terwijl McLaren strategisch in de fout ging. Tim Coronel, Mike Hezemans en Joris Mosterdijk laten hun licht schijnen op het spektakel in Qatar, en kijken vooruit naar het ultieme titelgevecht in Abu Dhabi in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim jouw bonus!Meest gelezen
In dit artikel












Praat mee!