Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei

Tweede vrije training

  • 1 RIC
  • 2 NOR
  • 3 VET
VT3 za 08 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
esp Liveblog VT2
Start GP Spanje
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Red Bull en Honda-deal in gevaar: teams niet akkoord over engine freeze

Met veel optimisme kondigde Red Bull Racing vorige week aan dat het in 2022 met Honda-motoren zou gaan rijden. De deal tussen beide partijen leek nog slechts een formaliteit en de engine freeze zou er ook komen. Momenteel dreigt echter een grote patstelling in de Formule 1, zo heeft RacingNews365 vernomen.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

De Formule 1-teams leken af te stevenen op een akkoord over het bevriezen van de motorontwikkeling, de zogeheten engine freeze, vanaf 2022. Het was een van de grote eisen die Red Bull stelde om vanaf dat seizoen zelfstandig te racen met Honda-motoren.

De Japanse motorleverancier verlaat de Formule 1 officieel aan het einde van 2021, hetgeen betekent dat Red Bull op zoek moet naar een alternatieve oplossing. Doordat de concurrentie allerminst warmloopt, Mercedes voorop, om Red Bull van motoren te voorzien en het team van Max Verstappen de regie in eigen hand wilde houden, werd een ambitieus plan opgezet om door te blijven racen met de motoren van Honda.

Red Bull zou de kennis, technologie en een deel van het personeel overnemen van de Japanners en zo vanaf 2022 racen met de Honda-motoren, die omgedoopt worden en een nader te bepalen (sponsor)naam zouden krijgen. Voorwaarde daarvoor was echter wel dat de ontwikkeling van de F1-motoren stilgelegd zou worden. Dit omdat Red Bull niet bij machte is, zowel technologisch als financieel, om de motoren door te ontwikkelen.

De engine freeze werd besproken door de F1-teams, de FIA, de F1 en de motorleveranciers. Mede vanwege de coronacrisis willen alle betrokken partijen de kosten drastisch verlagen en het stilleggen van de ontwikkeling zou hiervoor een goede optie zijn. De betrokken partijen stonden hier dan ook niet onwelwillend tegenover.

Een aspect waar niet iedereen even blij mee was, is een Balance of Performance-systeem. Als een bepaalde motorleverancier na de invoering van de engine freeze een groot voordeel zou hebben, dan zou er een mechanisme moeten komen dat ervoor kan zorgen dat dat voordeel wordt beperkt en de prestaties van de verschillende motoren gelijk wordt getrokken.

Afgelopen maandag zou er een meeting gepland staan om te stemmen over de voorstellen. Van de 34 stemmen (1 per team, 10 voor de FIA, 10 voor F1 en 1 per motorleverancier) moeten er 27 voor de voorstellen stemmen om deze ingevoerd te krijgen. Deze stemming is echter niet gehouden. Een hooggeplaatste Red Bull-bron vertelde RacingNews365: "De goodwill die er afgelopen vrijdag nog was, was maandag plots verdwenen."

Op 11 februari staat een belangrijke Formule 1 meeting gepland en daar wordt het motorenprogramma voor de komende jaren besproken. Aanstaande woensdag is er tevens een meeting tussen alle teambazen, maar de engine freeze zal daarbij niet het belangrijkste agendapunt zijn.

Bepaalde teams zijn geen voorstander van de engine freeze zo lang ze niet weten wat de nieuwe motorformule voor de F1 wordt, die in 2025 of 2026 in moet gaan.

De concurrentie maakt zich daarnaast ook zorgen omtrent de mogelijk grote stap(pen) die Honda gezet heeft in de afgelopen maanden. Red Bull-teambaas Christian Horner en adviseur Helmut Marko geloven er heilig in dat de Japanners een zeer goede motor hebben gebouwd en er alles aan zullen doen om in 2021 afscheid te nemen met de wereldtitel.

De Balance of Performance, die ingegeven zou worden door restricties met de fuel flow meter, zorgt ook voor discussie. Niet alle betrokken partijen zijn het erover eens dat dit de juiste manier is om een gelijk speelveld te creëren, waarbij dat gelijke speelveld op zich ook nog voer voor discussie is.

Met medewerking van Dieter Rencken.

29 reacties

    x
    Live Tweede vrije training Formule 1 GP Spanje