Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Red Bull Racing

Red Bull en Honda-deal in gevaar: teams niet akkoord over engine freeze

Met veel optimisme kondigde Red Bull Racing vorige week aan dat het in 2022 met Honda-motoren zou gaan rijden. De deal tussen beide partijen leek nog slechts een formaliteit en de engine freeze zou er ook komen. Momenteel dreigt echter een grote patstelling in de Formule 1, zo heeft RacingNews365 vernomen.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

De Formule 1-teams leken af te stevenen op een akkoord over het bevriezen van de motorontwikkeling, de zogeheten engine freeze, vanaf 2022. Het was een van de grote eisen die Red Bull stelde om vanaf dat seizoen zelfstandig te racen met Honda-motoren.

De Japanse motorleverancier verlaat de Formule 1 officieel aan het einde van 2021, hetgeen betekent dat Red Bull op zoek moet naar een alternatieve oplossing. Doordat de concurrentie allerminst warmloopt, Mercedes voorop, om Red Bull van motoren te voorzien en het team van Max Verstappen de regie in eigen hand wilde houden, werd een ambitieus plan opgezet om door te blijven racen met de motoren van Honda.

Red Bull zou de kennis, technologie en een deel van het personeel overnemen van de Japanners en zo vanaf 2022 racen met de Honda-motoren, die omgedoopt worden en een nader te bepalen (sponsor)naam zouden krijgen. Voorwaarde daarvoor was echter wel dat de ontwikkeling van de F1-motoren stilgelegd zou worden. Dit omdat Red Bull niet bij machte is, zowel technologisch als financieel, om de motoren door te ontwikkelen.

De engine freeze werd besproken door de F1-teams, de FIA, de F1 en de motorleveranciers. Mede vanwege de coronacrisis willen alle betrokken partijen de kosten drastisch verlagen en het stilleggen van de ontwikkeling zou hiervoor een goede optie zijn. De betrokken partijen stonden hier dan ook niet onwelwillend tegenover.

Een aspect waar niet iedereen even blij mee was, is een Balance of Performance-systeem. Als een bepaalde motorleverancier na de invoering van de engine freeze een groot voordeel zou hebben, dan zou er een mechanisme moeten komen dat ervoor kan zorgen dat dat voordeel wordt beperkt en de prestaties van de verschillende motoren gelijk wordt getrokken.

Afgelopen maandag zou er een meeting gepland staan om te stemmen over de voorstellen. Van de 34 stemmen (1 per team, 10 voor de FIA, 10 voor F1 en 1 per motorleverancier) moeten er 27 voor de voorstellen stemmen om deze ingevoerd te krijgen. Deze stemming is echter niet gehouden. Een hooggeplaatste Red Bull-bron vertelde RacingNews365: "De goodwill die er afgelopen vrijdag nog was, was maandag plots verdwenen."

Op 11 februari staat een belangrijke Formule 1 meeting gepland en daar wordt het motorenprogramma voor de komende jaren besproken. Aanstaande woensdag is er tevens een meeting tussen alle teambazen, maar de engine freeze zal daarbij niet het belangrijkste agendapunt zijn.

Bepaalde teams zijn geen voorstander van de engine freeze zo lang ze niet weten wat de nieuwe motorformule voor de F1 wordt, die in 2025 of 2026 in moet gaan.

De concurrentie maakt zich daarnaast ook zorgen omtrent de mogelijk grote stap(pen) die Honda gezet heeft in de afgelopen maanden. Red Bull-teambaas Christian Horner en adviseur Helmut Marko geloven er heilig in dat de Japanners een zeer goede motor hebben gebouwd en er alles aan zullen doen om in 2021 afscheid te nemen met de wereldtitel.

De Balance of Performance, die ingegeven zou worden door restricties met de fuel flow meter, zorgt ook voor discussie. Niet alle betrokken partijen zijn het erover eens dat dit de juiste manier is om een gelijk speelveld te creëren, waarbij dat gelijke speelveld op zich ook nog voer voor discussie is.

Met medewerking van Dieter Rencken.

29 reacties

x
Interview Horner geeft update over de nieuwe Red Bull-bolide van Verstappen