Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Red Bull heeft goed nieuws voor 'uitzonderlijke' Verstappen

Max Verstappen pakte na een knappe inhaalrace de derde plaats in Brazilië. Volgens Helmut Marko heeft Red Bull veel nuttige data opgedaan voor de laatste drie races.

Verstappen SQ Brazil
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Max Verstappen en Red Bull hadden het lange tijd lastig tijdens het Grand Prix-weekend van Brazilië. De 28-jarige wereldkampioen werd in de reguliere kwalificatie zelfs in Q1 uitgeschakeld, waarna Red Bull de setup wijzigde en een nieuwe motor installeerde. Verstappen reed met die 'nieuwe' auto een fabelachtige inhaalrace en veroverde de derde plaats.

Dat eindresultaat is natuurlijk positief, maar Red Bull kende verder niet zo'n sterk weekend. Helmut Marko legt uit wat er gebeurde en heeft goed nieuws voor Verstappen, want Red Bull heeft waardevolle lessen geleerd op Interlagos.

"We hebben met Max in Brazilië besloten om uit de pitstraat te starten, na veel wijzigingen aan de auto en de installatie van een nieuwe motor", stelt Marko in zijn column voor Speedweek. "Eerlijk gezegd had ik gedacht dat Max misschien als vijfde of zevende zou eindigen. Maar hij heeft opnieuw zijn uitzonderlijke talent laten zien, en misschien had hij zelfs tweede kunnen worden."

"Het werd extra lastig omdat we een langzaam leeglopende band hadden. Daardoor werkte onze strategie met de harde banden niet zoals gepland. We wilden veel langer op de baan blijven. En – in tegenstelling tot andere coureurs – had Verstappen met de harde banden een goed tempo."

Een andere strategie

Red Bull hanteerde dus een andere strategie. "Het plan was dus om posities goed te maken wanneer de coureurs op zachte of mediumbanden allemaal naar de pits moesten. We zouden letten op de slijtage om misschien zelfs met slechts één stop door te rijden. Maar het liep anders."

Marko legt uit hoe de lekke band van Verstappen ontstond. "De lekke band kreeg Max door een carbononderdeel van een botsende tegenstander, hetzij door Lance Stroll tegen Gabriel Bortoleto of door Franco Colapinto tegen Lewis Hamilton. Gelukkig merkte een van onze data-engineers dit op en waarschuwde ons direct. Bij de noodzakelijke bandenwissel hadden we wat geluk met de virtuele safety car-fase."

Dan volgt het goede nieuws van Marko. "De auto zat in de training dus niet in het werkbare venster, maar tijdens de Grand Prix wel. Dit is ons dit jaar helaas vaker overkomen, meestal op vrijdag. Wat kunnen we leren voor de resterende races in Las Vegas, Qatar en Abu Dhabi? We weten nu in ieder geval welke vloer we verder gaan gebruiken, en we weten ook welke vleugelafstelling het beste werkt."

"Voor de resterende races hebben we dus extra inzichten opgedaan; ook doordat bij de auto van Yuki Tsunoda de oorspronkelijke configuratie behouden bleef, om daaruit iets te leren over de afstelling van de RB21", sluit Marko af.

Praat mee!

x
2026 Ambitieus Audi draait er niet omheen: "Wij willen Max Verstappen"