Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull-hoofdstrateeg blikt terug op hoe Verstappen kon winnen in Hongarije

Red Bull-hoofdstrateeg Hannah Schmitz is verantwoordelijk geweest voor de winnende strategie van het team tijdens de Grand Prix van Hongarije. Dankzij haar keuzes en de inzet van het gehele team won Max Verstappen de race vanaf de tiende plaats. Schmitz blikt terug op een voor haar zeer interessante race.

Winnen op de Hungaroring vanaf de tiende plaats leek niet mogelijk te zijn voor Max Verstappen, maar met een zeer sterke strategie en blunders van concurrent Ferrari lukte het alsnog. Een onmisbare schakel hierbij was Hannah Schmitz, de hoofdstrateeg van Red Bull. Dankzij haar snelle keuzes, tezamen met de feedback van Max Verstappen en Sergio Perez, won de Nederlander de GP van Hongarije. Na het laatste weekend voor de zomerstop blikt Schmitz terug op de strategische keuzes voor en tijdens de race. Voorafgaand aan de race werd er op het laatste moment een switch gemaakt van de harde band naar softs. "We wilden met onze startposities (P10 en P11, red.) in eerste instantie een klassieke strategie volgen en op de harde band starten", legt Schmitz uit bij Sky Sports . "Hiermee wilden we langer doorgaan, want het inhalen is erg lastig in Hongarije. Dat was het plan, maar voorafgaand aan de race bespraken we wat te doen als het wat vochtiger en kouder zou zijn. In dat geval zouden we de zachte band overwegen als alternatief, omdat deze in die omstandigheden beter werkt." In de ronde uit de pitstraat naar de grid merkten Verstappen en Perez direct dat de harde band geen goede keuze zou zijn. "Beide coureurs lieten erg duidelijk weten dat er bijna geen grip was, terwijl ze al op de softbanden reden. Toen hebben we het met de engineers besproken dat de harde band geen goed idee zou zijn."

Red Bull als team zeer sterk in Hongarije

Schmitz is als hoofdstrateeg verantwoordelijk voor de strategie, maar ze is zeker niet de enige die er over meedenkt. "We hebben het er lang over gehad om over te stappen naar de softs, ook met Christian (Horner, teambaas, red.). Er was ook wat regen in de lucht, dus dan is de softband de betere band in deze omstandigheden. Onze zorg was echter of wij genoeg progressie konden boeken in de startfase, maar dat lukte bij beide coureurs erg goed." De strategische keuzes zijn volgens Schmitz niet altijd even eenvoudig. 'Gewoon' naar de data kijken is namelijk niet genoeg tijdens een Grand Prix. "We werken erg goed als team. Gedurende het weekend helpt het om naar elkaars meningen en standpunten te kijken, want het gaat niet alleen om cijfertjes en data. De coureurs voelen ook veel in de auto. Dat proberen we ook mee te nemen, net als de data van de engineers en de data-strategen." "Al die informatie bespreken we, maar uiteindelijk is het een strategische keuze. Wij maken dus de definitieve keuze, maar we proberen als team te opereren en zo veel mogelijk informatie mee te nemen in onze keuzes."

Schmitz genoot van strategisch spektakel in Hongarije

Voor de Red Bull-hoofdstrateeg was de GP van Hongarije een extra uitdaging, iets waar ze erg van heeft genoten. "Het was een erg spannende race voor een strateeg, want je probeert veel klassieke strategieën. Je probeert de undercuts te laten werken, welke erg enerverend zijn in vergelijking met races met één stop." Schmitz bekijkt ook wat er verkeerd ging bij Ferrari. "Omdat zij op de mediums startten en al twee sets mediumbanden hebben gebruikt, moesten ze naar de harde of naar de zachte band. Dat was lastiger voor ze in die situatie. Omdat wij al waren gestart op de softs hadden wij twee sets mediums over voor de race. Dat was uiteindelijk de beste band tijdens de race", aldus een tevreden Schmitz.

Viaplay
x
Verstappen Verstappen geëerd met plekje in uiterst exclusieve wereldlijst