Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull lijnrecht tegenover F1-concurrentie over te betalen borg

Op het circuit van Monza werd op zondagmorgen een vergadering gehouden over de Formule 1-motoren van de toekomst. Meerdere onderwerpen werden besproken, waaronder ook de vraag of Red Bull een forse borg zou moeten betalen als zelfstandig motorfabrikant.

RacingNews365 heeft begrepen dat bij het motorenoverleg op zondagmorgen een principeakkoord is bereikt over het afschaffen van de MGU-H als de Formule 1 overstapt op nieuwe motoren. Dat is een vurige wens van potentiële nieuwe motorfabrikanten als Porsche en Audi. Om die fabrikanten tegemoet te komen, heeft men naar verluidt dus besloten afscheid te nemen van de MHU-H. Komen die nieuwe fabrikanten desondanks niet aan boord, dan zouden de miljoeneninvesteringen van de huidige teams weggegooid geld zijn. Daarom moeten aspirant-motorfabrikanten een flinke borg betalen. Treden ze daadwerkelijk toe, krijgen ze die terug, zo niet, dan wordt dat bedrag verdeeld onder de huidige fabrikanten. De vraag echter die daaruit voortvloeit is of Red Bull Powertrains een nieuwe motorleverancier is. Red Bull geeft aan van niet, omdat men simpelweg het intellectueel eigendomsrecht van Honda overneemt, maar daar denken de concurrenten van Red Bull natuurlijk anders over. De vraag wanneer de nieuwe motoren worden ingevoerd, is natuurlijk ook besproken. De huidige motorreglementen, die momenteel bevroren zijn, lopen eind 2024 af. De huidige fabrikanten willen echter een jaar extra om de complexe motoren te ontwikkelen en tevens om de nieuwe biobrandstof te ontwikkelen. Echter, het huidige Concorde Agreement loopt eind 2025 pas af. Dat betekent dat als men de reglementen wil wijzigen, iedereen akkoord moet zijn, terwijl als de nieuwe reglementen samenvallen met de ingang van een nieuw Concorde Agreement de Formule 1 veel autonomer beleid kan maken. Naar verwachtingen zullen de gesprekken hervat worden tijdens de komende races.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi