Regenachtige omstandigheden en eindeloze discussies over de keuzes van de wedstrijdleiding: het bleek de afgelopen raceweekenden een trend te zijn in de Formule 1. Vooral Max Verstappen sprak zich uit na afloop van de Grand Prix van België, waar de start met maar liefst één uur en twintig minuten werd uitgesteld.
Door de spray afkomstig van de auto's, die door de ground effect-regels laag aan de grond staan waardoor er veel water opspat, was het zicht behoorlijk beperkt op het circuit van Spa-Francorchamps. Verstappen en Lewis Hamilton deelden de mening dat de race prima kon starten, maar stonden daarin toch alleen in een veld van twintig coureurs.
Voor Verstappen was de uitgestelde start zelfs een nadeel, want hij had zijn afstelling juist gebaseerd op een regenrace. De Grand Prix van België werd na die veelbesproken keuze echter grotendeels verreden onder droge omstandigheden, waardoor het voordeel voor Verstappen letterlijk in het water viel.
De sportief directeur van Red Bull, Stephen Knowles, legt in de The Inside Track-podcast uit waarom Red Bull daar verder niets mee gedaan heeft. “Nee, we hebben niets (een protest, red.) officieel ingediend. Ik denk dat het een lastig geval was, als ik eerlijk ben. Max en Lewis, twee van de meest ervaren coureurs op de grid, hadden het gevoel dat we wel wat eerder konden gaan racen. Maar dit is een situatie waar de coureurs wel over verdeeld zijn.”
Anderen bekeken ook:
'Niet in die situatie'
“Als je de race van buitenaf bekijkt, is het heel simpel om naar de omstandigheden te kijken en te zeggen: ‘Oké, we racen zo vaak onder dit soort omstandigheden’. Maar er zijn gewoon wat specifieke zaken met dat circuit…"
Met de dodelijke ongelukken van Anthoine Hubert en Dilano van 't Hoff is immers gebleken dat het circuit in de Belgische Ardennen voor de nodige problemen kan zorgen. “Eau Rouge, Raidillon, Kemmel Straight... Het feit dat je bergop een blinde bocht hebt en dat daar dan een recht stuk achteraan komt. Door de geografische ligging van het circuit word je als het ware over het rechte stuk geslingerd, als je daar van de baan raakt.”
“Vooral in de regen, met alle spray waar we toen last van hadden, had het makkelijk kunnen gebeuren dat een aantal auto’s in rap tempo op een gespinde auto af zouden rijden. Ik benijd ze niet, de mensen van de wedstrijdleiding. Niet in die situatie."
Andere keuzes
De keuze van de wedstrijdleiding kwam wel een beetje als een verrassing na de race op Silverstone, waar juist wél in de regen werd gereden. Toch snapt Knowles dat het op Spa net iets riskanter was dan in de Britse regen. “Op talloze andere circuits zou het prima zijn om onder deze omstandigheden te gaan rijden. Maar als je luistert naar de feedback van de twintig coureurs op de grid, zie je duidelijk dat de meningen verdeeld waren. En velen dachten dat zij de situatie eerlijk hadden ingeschat."
Toch erkent de sportief directeur dat er in het vervolg waarschijnlijk andere keuzes gemaakt zullen worden. “Ik denk niet dat de wedstrijdleiding het erg zal vinden dat ik dit nu zeg, maar achteraf zeiden ze wel dat ze misschien wat minder voorzichtig zouden zijn als dit nog een keer voor zou komen. Als ze dit nog een keer hadden gedaan, hadden ze mogelijk gekozen voor wat minder ronden achter de safety car.”
“Maar deze auto’s zorgen voor zoveel spray, dat er problemen ontstaan met de zichtbaarheid", zo is Knowles het toch niet helemaal eens met Verstappen. "De auto’s zijn zo groot en genereren zoveel downforce, dat al het water daardoor de lucht in gaat. Zo hebben we echte problemen met de zichtbaarheid, en ik denk ook niet dat we daar echt iets aan kunnen doen. We hadden misschien iets eerder kunnen gaan racen, maar ik denk niet dat het dan een heel ander verhaal zou zijn."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!